woensdag 11 juni 2014

Serie Het Hiernamaals - Deel 4 - De Kleinere Tekenen van de Dag des Oordeels



Serie Het Hiernamaals: CD-4 De Kleinere Tekenen van de Dag des Oordeels | door Imam Anwar al Awlaki
CD-4

Dank zij aan Allah en Zijn Boodschapper en vrede zij met zijn familie en metgezellen.

De tekenen van de Dag des Oordeels is een vertaling van ‘ashratoe es sa’a’ of ‘alamèt es sa’a’. Alamèt es-Sa’a betekent de Dag des Oordeels. En dat zijn indicaties of mijlpalen op ons pad naar de Dag des Oordeels. De Dag des Oordeels zelf of es-sa’a betekent het uur, dat is de letterlijke vertaling, maar het wil zeggen het begin van de Dag des Oordeels. Niemand heeft hier kennis over behalve Allah subhanahoe wata’ala, niet de Profeten noch de Engelen, dit is ‘ilm’ul gheyeb (kennis van het onzichtbare) alleen Allah ST weet wanneer de Dag des Oordeels is. En dat is waarom in de bekende hadieth van Djibriel toen die neerdaalde en hij de Profeet SAWS vroeg ‘wanneer is de Dag des Oordeels?’Rasoelallah SAWS antwoordde: ‘Degene aan wie je vraagt weet het niet beter dan degene die de vraag stelt.’ Djibriel vroeg Rasoelallah wanneer is het Uur, Rasoelallah SAWS zei degene die wordt gevraagd weet het niet beter dan degene die de vraag stelt. Wat wil zeggen, we weten allebei niet wanneer de Dag des Oordeels is. Dus Djibriel noch Rasoelallah SAWS weten wanneer de Dag des Oordeels is, dit valt onder de ‘ilm van Allah’s ST, el gheyeb. Maar Rasoelallah SAWS heeft ons over vele tekenen ervan verteld en dat zijn er vele, en op het gebied van de tekenen van de Dag des Oordeels zijn er veel sterke ahadieth en vele zwakke (authentieke en twijfelachtige).  Dit betreft één van de onderwerpen waarbij je je door een hele lading boeken en hadieth moet werken om er de authentieke uit te halen, en dat is een tijdrovende en moeilijke taak. Maar elhamdoelilleh er is een boek geschreven, er zijn een aantal boeken, een boek ervan is geschreven door Ibn Kathir waarin hij de tekenen van de Dag des Oordeels heeft opgelijst. En er zijn andere geleerden die ook over dit onderwerp hebben geschreven.  

Maar er is geloof ik een masters proefschrift of van een PhD Allahoe alem over dit onderwerp van de tekenen van de Dag des Oordeels. De authentieke ahadieth over de tekenen van de Dag des Oordeels ‘as sahieh min ashratus sa’a of as sahieh min alamèt es-sa’a’. Het is gemaakt door een geleerde met de naam Yusuf ‘X’ en ik heb deze als referentie gebruikt, als voornaamste bron voor de tekenen van de Dag des Oordeels en hij gebruikte de authentieke boeken van hadieth om deze tekenen op te lijsten, en hij maakte een lijst van meer dan 50 tekenen van de Dag des Oordeels. Er bestaan ook andere boeken die bijna 100 tekenen opsommen maar daar kunnen dan een aantal zwakke ahadieth in voorkomen.

Laat me eerst een aantal dingen vertellen voordat we over de tekenen zelf zullen spreken.  Er zijn een aantal tekenen van de Dag des Oordeels die ware gebeurtenissen zijn die slechts één keer kunnen gebeuren, en waar kennis over is dat die zijn gebeurd. Zoals bijvoorbeeld dat Rasoelallah SAWS eens zei dat er een vuur/brand zal zijn dat uit de Hidjaz komt, en dat het licht of de gloed ervan Ash-Shaam zal bereiken, zodat je de nekken van de kamelen ’s nachts zou kunnen zien. Dat is een ware gebeurtenis en we kunnen weten wanneer dit gebeurde, want het is gebeurd. Maar daarnaast zijn er een aantal andere tekenen van de Dag des Oordeels die vaker dan één keer kunnen gebeuren, vele keren zelfs, of je zou kunnen denken dat het al is gebeurd terwijl dat niet zo is. Bijvoorbeeld, er is één teken dat zegt dat er veel moord en doodslag zal zijn. Als je ziet hoeveel er nu wordt gemoord in de oemmah dan zou je zeggen wallahi misschien is dit teken al gebeurd. Maar je kan niet weten of het misschien zelf nog veel erger zou kunnen worden, er zijn een aantal tekenen die in bepaalde mate voor kunnen komen op een bepaald tijdstip, maar niet in volle mate, en een aantal tekens worden steeds krachtiger. En er zijn een aantal tekenen die de absolute tegengestelden van elkaar zijn, zoals bijvoorbeeld het teken dat zegt dat vrede zich zal verspreiden, en er is een ander teken dat zegt dat onveiligheid en conflicten zich zullen verspreiden. Dat zijn twee tekenen die elkaar tegenspreken, ze kunnen dus niet op hetzelfde tijdstip plaatsvinden, ze moeten op verschillende chronologische volgorde plaatshebben.

Het eerste teken van de Dag des Oordeels is de boodschap van Rasoelallah SAWS. Omdat Rasoelallah SAWS zei: “Ik ben gestuurd, zo dichtbij de Dag des Oordeels, zoals deze twee vingers dichtbij elkaar zijn.” Rasoelallah SAWS vertelt ons dat vergeleken met het leven van de mensheid op het aardoppervlak, is hij zo dicht bij de Dag des Oordeels, te vergeleken met twee vingers naast elkaar. Hij zegt hier dat hij in het einde der tijden is, in de namiddag van de dag van de mensheid op deze aarde. Als we zouden onderzoeken dat als het leven van de mensheid op deze aarde als een dag zou zijn, dan was de periode van de Boodschap van Rasoelallah SAWS tijdens de namiddag ervan, het is bijna zonsondergang of laat in de middag. De zon gaat bijna onder, en de hadieth hierover komt voor in Al Bukhari.

Het tweede teken is de dood van Rasoelallah SAWS, in deze hadieth verteld door al Bukhari zei Aus ibn Malik (ra) dat Rasoelallah SAWS hem vertelde 6 tekenen te tellen voor de Dag des Oordeels, waarvan n° 1 mijn dood is. We zullen het dus eerst over deze eerste van zes tekenen hebben, welke Rasoelallah SAWS tegenover Aus ibn Malik noemde, en dan zullen we de andere vijf bespreken. Het overlijden van Rasoelallah SAWS is een teken van de Dag des Oordeels en was de grootste ramp die de moslim oemmah heeft getroffen. In feite is er een hadieth waarin Rasoelallah SAWS zegt dat wanneer je een probleem tegenkomt, denk dan aan het probleem dat je de Profeet hebt verloren, en dan zal je probleem onbeduidend lijken. Wanneer een ramp je treft, een catastrofe, stel je dan voor dat je in feite niet iets groots verliest, omdat het grootste verlies het heengaan van Rasoelallah SAWS is, en dit zal jouw probleem als iets nietigs doen lijken. Anas ibn Malik (ra) zegt in Soennan al Tirmidhi ‘Toen de Profeet SAWS naar Medina kwam, was heel Medina verlicht, en toen hij overleed was heel Medina donker. En zodra we de Profeet SAWS begroeven en de aarde van zijn graf nog aan onze handen kleefde, voelden we dat onze harten waren veranderd.’ Hij zei dat ze een verandering in hun harten voelden, dus alleen al de aanwezigheid van de Profeet SAWS betekende iets voor hen. En toen de Profeet SAWS nog maar net was overleden, zodra hij was gestorven voelden ze dat er iets ontbrak in Medina, ‘We kenden onze harten niet meer, ze waren anders’. Omdat er een soort rust in hun harten was toen de Profeet SAWS er nog was, zelfs als ze hem niet zagen, als hij in zijn huis was, ze voelden dat hij bij hen was, en zodra hij overleed hadden ze het gevoel dat er iets miste.

Het derde teken is de openstelling van Jeruzalem, feth Beytul Maqdas. En dit teken gebeurde ten tijde van Omar bin Khattab (ra). Aboe Oebeydah Amr bin Djarrah was de leider van de legereenheid en had Jeruzalem omsingeld. En Jeruzalem moest zich wel overgeven, ze hadden geen kans tegen het islamitische leger. Daarom stuurden ze een boodschap naar Aboe Oebeyadah dat ze bereid waren zich over te geven en de sleutels van Jeruzalem te overhandigen, maar zeiden dat ze die aan de Kalief van de moslims wilden overhandigen. Omar bin al Khattab pleegde overleg…zal ik gaan of zal ik hier blijven? Een aantal van de Metgezellen zeiden dat hij beter in Medina kon blijven, dat het te gevaarlijk was om te gaan. En een aantal andere Metgezellen zeiden ga maar, je zult veilig zijn insha’Allah. Omar bin al Khattab vertrok, en we hebben dit verhaal eerder kort aangehaald. Hij vertrok met zijn bediende en ze reden om de beurt op zijn kameel. Omar reed een tijdje en dan mocht de bediende een tijdje rijden, en dan lieten ze de kameel een tijdje rusten. Toen Omar bin al Khattab Jeruzalem naderde was het zijn beurt om de kameel te trekken en dus de beurt van zijn dienaar om op de kameel te rijden. En ze gingen door een modderpoel en Omar moest daar dus doorheen lopen, hij tilde zijn kleding op, maar zijn voeten en kleren raakten besmeurd met modder. En hij komt dus uit die modderpoel terwijl hij de kameel trekt, en dit gebeurt onder de ogen van de inwoners van Jeruzalem, ze zien het voor hun ogen gebeuren. Aboe Oebeydah, één van degenen aan wie het Paradijs werd beloofd, voelde dat dit niet gepast was. Niet dat de leider niet nederig zou mogen zijn, nee, maar hij voelde dat dit volk, de Romeinen, de mensen die in dat gebied woonden volgens een bepaalde cultuur leefden, waarin ze zagen dat leiders en koningen omringd worden door lijfwachten, en bepaalde manieren hebben om zich aan de mensen te tonen. Hij dacht dat het niet gepast was dat Omar op die manier binnen zou komen, omdat ze hem misschien niet het respect zouden geven dat hij verdiende, en Omar bin al Khattab verdient meer respect dan welke andere persoon dan ook op aarde op dat moment. Hij ging dus naar de Emyr ul Mo’minien en gaf hem een paar suggesties. Omar bin al Khattab gaf hem een duw op zijn borst, en zei ‘Ik had dit niet van jou verwacht’ en zei vervolgens ‘Wij waren mensen die vernederd/geminacht werden, en Allah eerde ons met de Islam, en als we op een andere manier eer willen zoeken, dan zal Allah ST ons vernederen.’ Waarmee hij bedoelde dat onze eer niet gebaseerd is op de entourage en stoeten en optochten, en de lijfwachten en de kleren die we dragen, en de luxe zetels, dat is niet waar onze eer ligt, onze eer ligt in de Islam, en niet in de kleren die we dragen. Omdat hij een gewaad droeg met 14 verstelde lappen, en hij leerde Aboe Oebeydah de les, zeggend vergeet maar wat ze over je denken, het maakt niets uit wat ze over je denken. Allah ST zal onze eer in hun harten plaatsen, zelfs als we ons niet op die manier presenteren zoals zij hadden verwacht. En vervolgens maakte hij Aboe Oebeydah duidelijk dat als we proberen onszelf te eren d.m.v. oppervlakkige manier, dan zal Allah ST de eer van ons afnemen; omdat de eer slechts in de Islam is, en niet in een andere manier, en we hoeven niet oppervlakkig en ceremonieel te zijn, we zijn simpele mensen en Allah zal ons eer geven door deze religie. En SobhaanAllah, Omar bin al Khattab had gelijk, toen de inwoners van Jeruzalem hem zagen in die toestand, begonnen ze te huilen. En naar verluidt stonden de mensen op de daken te kijken, want ze hadden over de naam Omar bin al Khattab gehoord, maar ze hadden hem nooit gezien, ze verwachtten iets, en zagen iets anders. Ze zagen de eenvoud van de Islam, en ze geloofden hun ogen niet, en begonnen te huilen. En ze overhandigden de sleutels van Jeruzalem aan de Kalief Omar bin al Khattab, Allahoe alem in het boek van Ibn Kathir wordt gezegd dat ze in hun boeken tekens hadden (beschrijvingen) van degene die de sleutels zal krijgen, en één van de tekenen was dat diegene 14 lappen op zijn kleren zou hebben. Dat staat vermeld in het boek van Ibn Kathir en dit teken van Beytul Maqdis (Jeruzalem) is één van de 6 in de hadieth die in Bukhari is vermeld.

Dan zei Rasoelallah SAWS dat teken nummer 4 is, een dood die je wegvreet, zoals een soort ziekte of aandoening die geiten treft. En hij sprak hier over de pest, en de pest kwam voor in het 18e jaar van Hidjra, het gebeurde in Shaam na de opening van Jeruzalem. En het was een grote ramp voor de moslims, een groot verlies voor de oemmah want er stierven meer dan 25.000 moslims door de pest, waaronder grote namen als Aboe Oebeydah , Moe’aadh ibn Djebbel en vele andere Metgezellen, die alleen aan de pest stierven. Voor hen was het een zegening, want Tawaun is een shahadah, het is een vorm van shahadah of martelaarschap. Maar het was een verlies voor de oemmah om 25.000 mannen te verliezen zo ineens, en dit was één van de tekenen van de Dag des Oordeels.

Het 5e teken is overvloed aan rijkdom. Rasoelallah SAWS zei ‘Dat rijkdom zo overvloedig zal zijn dat wanneer 100 Dinars (een Dinar is een klein gewicht aan goud) aan iemand zal worden gegeven, diegene daar niet tevreden mee is.’ Wat stelt dit voor, geef je me 100 Dinar? Dat is toch niks…! Zoveel rijkdom zal er dan zijn. Dit gebeurde in bepaalde mate in de tijd van Omar bin Abdel Aziz, en ook in beperkte mate in de tijd van Omar bin al Khattab. In de tijd van Omar bin Abdel Aziz daar zijn een aantal verhalen over. Een ervan gebeurde in de staat van Africa, toendertijd Noord-Afrika, nu zou je het Libië noemen. Ze stuurden een som geld naar de Kalief in Medina. Omar bin al Khattab vroeg waarom ze dat geld stuurden, waarom Afrika hem geld stuurde, terwijl de bedoeling was dat de rijken in dat land het geld aan de armen in datzelfde land zouden moeten geven. Met andere woorden, het geld gaat niet naar de hoofdregering, maar naar de locale regering om daar in hetzelfde gebied te worden uitgegeven. Ze zeiden tegen Omar bin Abdel Aziz dat ze geen enkele arme persoon hadden kunnen vinden aan wie ze het geld hadden willen geven. Omar bin Abdel Aziz zei, stuur het dan terug naar de staat van Afrika, en gebruik het om wegen aan te leggen of om slaven mee vrij te kopen. En ook in de tijd van Omar bin Abdel Aziz werd de zakah van Yemen gestuurd, en hetzelfde gebeurde; hij stuurde het terug. Er was dus een overvloed aan rijkdom, door de baraka, Allah ST zegende hun inkomsten. Maar dit kan tevens betrekking hebben op het einde der tijden, en dan zal er een ware overvloed aan rijkdom zijn op de hele wereld. Rasoelallah SAWS zei, ‘Er zal een tijd komen wanneer een man met een sadaqa aan goud zal vertrekken en niemand zal kunnen vinden om het aan te nemen. ’ (Muslim) Stel je voor! Iemand loopt rond, wil goud aan de mensen aanbieden, maar niemand wil het aannemen…Omdat er zo een grote overvloed aan rijkdom zal zijn, mensen zullen waardigheid hebben, ze zullen niet om geld gaan vragen, iedereen is verzadigd en tevreden. Ik bedoel je zult nu wel mensen vinden die geld hebben en die bereid zijn om een sadaqa aan goud aan te nemen, maar deze hadieth vertelt ons twee dingen. Het vertelt ons ten eerste dat de mensen tevreden en verzadigd zijn, ze hebben genoeg geld, en het vertelt ons ook dat de mensen niet inhalig zijn. Want het is mogelijk dat er een persoon is die rijk is, maar die best nog wel een sadaqa aan goud aan zal nemen. En over die tijd is er ook een andere hadieth in Muslim die zegt dat de Aarde pilaren van goud en zilver uit zal stoten. En de moordenaar zal komen en zeggen, in het verleden vermoordde ik mensen voor dit, en de dief zal zeggen, ik placht hierom te stelen, en degene die verraad pleegde ten opzichte van zijn familie zal zeggen, ik bedroog en vocht tegen mijn familie voor dit, en uiteindelijk zou niemand er van nemen. Ze zullen zeggen dat ze er in het verleden voor moordden, stelen, etc, en nu zullen we er niet van nemen. Mensen zijn tevreden in hun hart, ze nemen zulke dingen niet meer, ze laten het links liggen. Allahoe alem het zou ook kunnen zijn dat ze zo erg geleden hebben. Er is een ander teken van de Dag des Oordeels die zegt dat de rivier de Eufraat een berg van goud bloot zal leggen, en Rasoelallah SAWS zei dat als je dat zou zien, laat het dan zoals het is want van elke honderd die daar naar toe gaan, zullen er 99 dood gaan. Er zal zoveel bloed worden vergoten om geld, dat de mensen het uiteindelijk maar op zullen geven. We hoeven dit niet meer, het brengt alleen pijn en lijden, ik heb mensen vermoord om dat, ik heb gestolen voor dat, ik heb om die reden moeilijkheden binnen mijn familie gemaakt, daarom wil ik het nu niet meer hebben. In een andere hadieth waarschuwt de Profeet SAWS ons, door te zeggen ‘Mij werden de sleutels van de schatten van het Paradijs gegeven, ik maak me niet druk over armoede, ik maak me er geen zorgen over als jullie arm zullen zijn. Ik maak me er zorgen over het feit dat jullie in deze wereld zullen wedijveren en dat zal jullie vernietigen.’ Als we zullen wedijveren over de materiële verdiensten van deze wereld, dan zal dat ons vernietigen.  De Profeet SAWS zegt dat hij geen armoede vreest of wat voor armoede er in de oemmah heerst, dat komt niet door gebrek aan natuurlijke rijkdommen, want het beste wat de wereld te bieden heeft is in de islamitische wereld, of we het nu over edelmetalen hebben of olie of bewerkbaar land. Het probleem is oneerlijke verdeling, onderdrukking, mensen die geen zakah geven. Dus de bezittingen die we hebben, dit komt niet door gebrek aan natuurlijke rijkdommen want sobhaanAllah als je naar de wereld van vandaag kijkt, dan zie je dat we niet zo afhankelijk zijn van natuurlijke rijkdommen. Het grootste goed is de mens zelf. Neem nu eens een plek als Silicon Valley; een dal vol aarde, van silicium en verder niets. Vroeger was er landbouw, maar nu niet meer, en het is de rijkste plek ter wereld. Er is daar zoveel geld, en er zit geen olie onder de grond, en niet zoveel landbouw, geen goud en zilver onder de grond. Wat is er dan wel? Wat er wel is is de vindingrijkheid van de mensen, het gaat om de koppies en dat is het grootste goed.  Helaas heeft de islamitische wereld veel natuurlijke rijkdommen, maar we hebben de bekwaamheid niet om er gebruik van te maken, en Allah ST zal onze rizq (rijkdom/bezit) niet zegenen, tenzij we de sharia wetten volgen bij het zaken doen. Als we ons daar niet aan houden, dan zal Allah ST onze rizq niet zegenen, zelfs als iemand rijk is, dan zal Allah ST hem zijn rijkdom niet tot voordeel laten zijn. Want iemand kan wel geld hebben, maar als dat niet het geheime element bevat, dan komt er niets goeds uit voort. Het zesde teken van de Dag des Oordeels zijn de tijden van beproevingen en moeilijkheden, al fitèn. Rasoelallah SAWS zei ‘Verricht goede daden voordat de tijden van rampspoed en beproevingen komen die zijn als het duister van de nacht, in die tijd kan iemand ‘s ochtend een gelovige zijn, en als de avond valt is hij een ongelovige geworden, en een ander kan ‘s nachts een gelovige zijn, en de volgende ochtend is hij een ongelovige.’ Waarom? Want, zei de Profeet SAWS ze verkopen hun godsdienst om er werelds/materieel beter van te worden. Een persoon is een gelovige maar hij verkocht zijn godsdienst om geld te verdienen, hij gaf het op om het op deze wereld beter van te worden. Al Hasan al Basri legt uit deze hadieth uit door te zeggen, in de naam van Allah, ik heb deze mensen gezien, ze hebben een gestalte maar geen verstand, een lichaam zonder bewustzijn, zoals motten die door het vuur worden aangetrokken, en vliegen door het groen worden aangetrokken, ze zouden voor twee dirhams vertrekken, en voor twee dirhams terugkomen, een persoon zou bereid zijn zijn religie te verkopen voor de prijs zo laag als die van een geit. En hij zei hun gestaltes, je ziet een lichaam, maar geen verstand, geen bewustzijn, ze zijn bereid om hun religie voor een hele kleine prijs op te geven. Voor twee dollars kan je ze ergens naar toe sturen, en voor twee dollars komen ze terug. Al Hassan al Basri zei dit ten tijde van de Tèbi-ien, ik vraag me af wat hij nu in onze tijd zou hebben gezegd. Er is nog een andere hadieth die over een andere tijd zou kunnen gaan. Imam Ahmed vertelt deze hadieth die gelijk is als de andere, alleen zegt deze aan het eind verder nog dat degene die zit beter is dan degene die staat, en degene die staat beter is dan degene die loopt, en degene die loopt beter is dan degene die rent, breek dus je botten en blijf thuis , en als er iemand bij je thuis komt, wees dan als de beste van de twee zonen van Adam AS. Wat wil dit zeggen? Het betekent dat het beter is weg te blijven van deze rampspoeden en beproevingen, er zal een tijd komen dat de dingen zo verwarrend zullen zijn, dat je de waarheid niet van de leugen zal kunnen onderscheiden. Rasoelallah SAWS zei je zo weinig mogelijk in te laten met deze beproevingen en rampspoed, en thuis te blijven. Deze hadieth zegt dus dat degene die zit beter is dan degene die staat, wat betekent als je zit dan ben je ervan verwijderd, beter dan degene die staat. En degene die staat is beter dan degene die loopt, en degene die loopt is beter dan degen die rent, wat wil zeggen degene die er het minst bij is betrokken is beter af. En wees als de beste van de twee zonen van Adam. Wat wil dat zeggen ? Kabil doodde Habil, terwijl Habil zei als jij je hand naar mij uitsteekt om mij te doden dan zal ik me niet verweren, het is het stimuleren om je terug te trekken uit de fitèn, maar het spreekt over een bepaalde tijd. Je moet niet nu thuis blijven zitten en niks doen, en zeggen dat je deze hadieth opvolgt. Die gaat over een tijd wanneer dingen vaag en onduidelijk zullen zijn, en wanneer je de leugen niet van de waarheid kunt onderscheiden.  
In termen van fitèn (beproevingen), er zijn al een hoop fitèn die al zijn gebeurd, en er zijn veel andere fitèn die nog niet zijn gebeurd. Rasoelallah SAWS wees naar het oosten en zei dat de fitèn daar vandaan zouden komen, hij was toen in Medina en wees naar het oosten, en zei daar is de bron van de fitèn. En hij zei daarna dat dat is waar de hoornen van Sheytaan uit komen. We zien dat een aantal van de grootste beproevingen en rampen uit het oosten van Medina kwamen. Dit wil niet zeggen dat alle fitèn uit dat gebied komen, maar dat het het voornaamste gebied is van de fitèn. Want Rasoelallah SAWS vertelde dat er oorlogen zouden komen tussen jullie en de Romeinen in andere delen van de wereld. Maar als je kijkt naar een aantal van de grootste beproevingen die de grootste problemen veroorzaakten aan de oemmah dan zul je zien dat ze daar vandaan kwamen. Voorbeelden daarvan zijn dat veel van de afgedwaalde sektes uit het oosten kwamen. Politieke onrust kwam meestal uit het oosten en verder zijn er de Mongolen, we kennen de fitna die door de Tartaren werd veroorzaakt. Rasoelallah SAWS zei dat de Dadjaal en Jadjoedj en Madjoedj uit het oosten zullen komen.

Een aantal fitèn die al zijn gebeurd
1         : De moord op Othmèn RA was de eerste fitna en die de deur opende voor alle fitèn daarna. Er is een overlevering van Bukhari over een gesprek tussen Hoedheyfa en Omar bin al Khattab. In feite zat Omar bin al Khattab in een bijeenkomst, en hij vroeg hen wie hem de hadieth die over de fitna gaat kon vertellen. Toen zei Hoedheyfah dat hij de hadieth over de fitna kon vertellen en hij vertelde er een paar. Maar dat was niet wat Omar wilde horen, hij zei ‘Ik heb het over een beproeving die als de golven van de zee zal bewegen’. Hoedheyfah zei, ‘Maak je er geen zorgen over, want tussen die beproevingen is een gesloten deur.’Omar vroeg, ‘Zal de deur open gaan of kapot gemaakt?’  Hoedheyfah zei, ‘open’. Omar zei, ‘Als het kapot zou zijn dan zal die nooit meer dicht gaan.’ Want als je de deur opent dan kan je die weer dicht doen, maar als je die kapot maakt, dat is en blijft ie open. Hoedheyfah noemde dit bij een van de tèbi-ien, toen hij klaar was vroegen ze hem, ‘wist Omar wie de deur was?’ Hoedheyfa zei ‘Ja, hij weet dat want ik heb hem verteld wie de deur is.’ Vervolgens vertrok Hoedheyfa. Ze stuurden iemand om hem te vragen wie de deur was. Hoedheyfa zei, ‘Omar was de deur.’ Omar was een deur tussen fitèn en deze oemmah. In de periode van Omar bin al Khattab heerste er vrede, veiligheid en stabiliteit, er waren geen rampen in de tijd van Omar. Nadat Omar overleed begonnen de problemen, maar zo lang Omar leefde was er veiligheid in de moslim oemmah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten