zondag 25 mei 2014

Het Hiernamaals Deel 3 - De reis van de ziel



Serie Het Hiernamaals – Verteld door Imam Anwar al Awlaki Rahimahullah CD-3 –De reis van de ziel

Rasoelallah SAWS vertelde ons in een lange hadieth over het verhaal van de ziel wanneer die het lichaam verlaat. Hij zei: “Wanneer de gelovige stervende is, dalen de Engelen neer met een doodskist uit het Paradijs, en een aantal geuren uit het Paradijs, ze dalen neer en gaan tegenover deze persoon zitten. En dan daalt de Engel des Doods neer, en zegt tegen de gelovige ‘Wees blij en tevreden met Allah’s belofte aan jou.’ En daarna vraagt hij de ziel om naar buiten te treden. Hij zegt ‘O jij ziel in een rustige toestand, kom naar buiten naar het genoegen dat Allah ST jou zal schenken.’” Rasoelallah SAWS zegt dus dat de ziel met gemak naar buiten komt, net als een druppel water die uit een kan rolt, als een glijdende druppel water. Het glijdt heel gemakkelijk uit het lichaam. En zodra de Engel des Doods die ziel neemt, springen alle Engelen op, ze willen allemaal de eer krijgen om die ziel vast te houden en het in de doodskist te leggen. En daarna dragen ze hem naar de hemelen. En Rasoelallah SAWS zei, dat elke keer wanneer ze bij een groep andere Engelen passeren, dan ruiken die deze heerlijke geur en zeggen dan ‘Wiens ziel is dit?’ En de Engelen vertellen hen ‘Dit is de ziel van die en die’, ze noemen hem bij zijn beste namen. Tot ze belanden bij de poorten van de laagste hemel. En ze vragen toestemming om binnen te mogen gaan, en de poorten van die hemel gaan open. En wanneer deze ziel door een hemel wordt gedragen, vergezellen de Engelen van die hemel hem tot de volgende hemel. En Engelen omringen deze ziel de hele weg door naar boven, tot ze bij Allah ST arriveren. En dan zal Allah ST de belofte van het Paradijs aan die ziel geven. En vervolgens zegt Allah St ‘Neem die ziel terug naar de aarde, want daaruit heb ik hem geschapen, en daarnaar zal hij terugkeren, en daaruit zal hij opnieuw worden opgewekt.’ Dus daarna dalen de zielen neer met de eer van Allah ST . En vervolgens vertelde Rasoelallah SAWS wat er met de ziel van een ongelovige of een slecht persoon gebeurt. Rasoelallah SAWS zegt dat de Engelen neerdalen met een doodskist uit de Hel. En ze gaan naast deze ziel, en de Engel des Doods ook, en zegt tegen hem ‘O jij slechte ziel, kom eruit naar de bestraffing van Allah ST en Zijn woede.’ Deze persoon zal in het lichaam rondjagen en zich proberen vast te klampen aan elke zenuw en elke spier. Hij wil niet vertrekken. De Engel des Doods zal de ziel dus naar buiten trekken. Rasoelallah SAWS de pijn van die ziel is als wanneer een tak vol met doornen uit een kluwen natte wol wordt getrokken. Stel je voor als je een tak vol doornen uit een kluwen natten wol wilt trekken. Dit zal zijn zenuwen en spieren uit elkaar trekken, hij zal pijn voelen, een doodsstrijd. En zodra die ziel uit het lichaam komt, springen de Engelen op en plaatsen het in die doodskist uit de hel, en dragen het mee naar boven. Rasoelallah SAWS zegt dat deze heel erg stinkt. En telkens wanneer deze ziel langs andere groepen engelen passeert, beginnen ze hem te vervloeken en vragen ‘Van wie is deze ziel?’ En de Engelen noemen hem bij zijn slechtste namen. En de Engelen dragen hem naar boven tot de eerste hemel, de laagste hemel, en vragen toestemming om binnen te gaan. Maar de deur van die hemel zal niet voor hen worden geopend. En dan zal Allah ST zeggen ‘Smijt die ziel naar de laagste aarde.’Die ziel wordt dan naar beneden gegooid met de ongenade van Allah ST. Nu is de ziel dan in het graf.
We beginnen dus bij het volgende onderdeel van Al Akhirah, en dat is Al Qabr, het graf. Othman (RA) begon altijd te huilen als hij een graf zag. Ze vroegen hem hoe het kon dat wanneer hij dacht aan het Paradijs en de Hel niet zo aangedaan was als wanneer hij aan het graf/de graven dacht. Othman (RA) zei, Ik horde Rasoelallah SAWS zeggen, dat het graf de eerste stap is naar Al Akhirah. Als je je daar doorheen slaat, dan zal alles wat daarna komt, gemakkelijker zijn. En als je niet slaagt in het graf, dan zal alles daarna nog erger zijn. Dat is de reden waarom ik huil wanneer ik aan het graf denk. En daarna zei hij dat Rasoelallah SAWS zei dat van al het verschrikkelijke dat hij had gezien, wat in het graf gebeurt is nog het ergste. Alles wat ik in mijn leven heb gezien, niets is zo erg als wat ik in het graf heb gezien. Spoedig zullen wij daar ook zijn. Wij allemaal. We zullen het gemak van deze doenja achterlaten, we zullen het achter ons laten en daar zijn. Iedereen zal op een dag mee worden gedragen en in dat gat in de grond worden gelegd. Het graf is donker. Er was een vrouw die de moskee schoonmaakte ten tijde van de Profeet SAWS. Een oude vrouw, ze kwam dan en maakte de moskee schoon. Ze werd ziek en stierf ’s nachts laat. De Metgezellen RA begroeven haar dus. En ze maakten de Profeet SAWS niet wakker omdat het midden in de nacht was. Toen de Profeet SAWS later vroeg waar die oude vrouw was, antwoordden ze dat ze ziek was geworden en dat ze haar hadden begraven. Rasoelallah SAWS zei, ‘Waarom hebben jullie me niet geroepen?’ Rasoelallah SAWS was de vader van deze oemmah (gemeenschap). Hij gaf om iedereen. De zwakken en de sterken, de mannen en de vrouwen, de ouden en de jongen. Hij zei, ‘Waarom hebben jullie me niet wakker gemaakt?’ Vervolgens vroeg hij waar haar graf was. Hij ging naar haar graf en zei, ‘deze graven zijn donker, maar Allah ST zal hen licht geven door mijn salah (gebed) voor hen (Overlevering door Bukhari). De graven zijn donker, maar Allah ST zal hen licht geven door mijn gebeden voor hen. En het graf zal je omhelzen zodra het je ontmoet, omdat jij daar hoort, jij komt uit de aarde. Zodra je in het graf wordt geplaatst, zal het graf samendrukken en je omhelzen. Het lijkt op een omhelzing, maar het is een pijnlijke samendrukking. Omdat jij een deel bent van de aarde, je bent er uit geschapen. Rasoelallah SAWS zei, ‘Het graf drukt samen, als iemand hiervan zou zijn bespaard, dan zou het de wali van Allah ST zijn geweest. Zelfs de wali van Allah ST wordt door het graf samengedrukt. Rasoelallah SAWS zei, dit is de man voor wie de troon van Allah schudde bij zijn dood. Dit is de man voor wie de deuren van de hemelen openen, en dit is de man wie door 70.000 Engelen werd vergezeld tijdens zijn begrafenis. Maar het graf drukte hem samen, maar liet hem vervolgens los. De troon van Allah ST schudde bij de dood van de wali van Allah. En de deuren van de hemelen openden zich om de ziel van de wali te verwelkomen. En 70.000 Engelen kwamen speciaal naar beneden om zijn begrafenis te vergezellen. Omdat Saad Ibn Moe’aad de leider van de Ansaar was, één van de leiders die Medina open stelden voor de Profeet SAWS. Hij was één van degenen die de Profeet SAWS ontving, en hij was de beste gastheer. En hij is één van de mensen die de Profeet SAWS verdedigden tot zijn dood. En dat is de eer die Allah ST hem gaf. Maar ondanks dat werd hij toch nog samengedrukt in het graf. Rasoelallah SAWS zei eens, als er iemand behoed wordt voor het samendrukken van het graf, dan zou het dit kleine kindje zijn. Er werd toen een kind begaven, en zelfs dat kind werd door het graf samengedrukt.

We zullen het nu hebben over al fitnahtul Qabr. De rampspoed en beproevingen van het graf, dit wordt de fitnahtul qabr genoemd. En Rasoelallah SAWS noemt in een hadieth de ondervraging van de persoon in het graf. Zodra iemand in het graf gaat, dalen twee Engelen genoemd Moenkar en Nakier, bij hem neer. En ze schreeuwen tegen hem en ze choqueren hem en hij zal zich verbazen, de manier van converseren met deze twee Engelen is niet bepaald fatsoenlijk. Ze zijn erg ruw, sterk, en verwachten onmiddellijk een juist antwoord van je. Of je nu een gelovige bent of niet, ze zullen op die wijze verschijnen.  Alintahar is wanneer ze naar een persoon schreeuwen, en luid en recht voor de raap spreken. Deze twee Engelen, Moenkar en Nakier zullen dus neerdalen, en ze zullen drie vragen stellen: ‘Wie is jouw Heer? Wat is jouw religie? En, wie is jouw Profeet?’ Slechts drie vragen. Dat is het examen, dat is de test. Dat is de test waarop we ons voor moeten bereiden. En deze test heeft slechts drie vragen. We studeren jaren om examens af te leggen. Hoeveel tijd krijgen we voor deze allerbelangrijkste test in ons leven?  We kennen de vragen en we weten de antwoorden. Wie is jouw Heer?  Wat is jouw religie? En, wie is jouw Profeet?  Drie vragen en ze verwachten een onmiddellijk en direct antwoord. De gelovige zou zeggen ‘Mijn heer is Allah. En mijn religie is de islam. En mijn Profeet is Mohammed SAWS. En er zal een geluid te horen zijn dat van boven komt, en dat zegt ‘Mijn dienaar vertelt de waarheid.’ Allah ST checkt de antwoorden dus. De Engelen stellen de vragen, en dan checkt Allah ST de antwoorden, of je de waarheid zegt of niet. En daarover zegt Allah ST in de Qor’an; Allah ST verstevigt de gelovigen door hun resolute verklaring in deze wereld. En wat is deze resolute verklaring? Lè ilèha illAllah. Dat is de resolute en ingestelde verklaring. Dat is de waarheid, dat is de werkelijkheid. Allah ST zal de gelovige dus verstevigen door Lè ilèha illAllah. Bij de ongelovige of de Moenafiq zullen de Engelen neerdalen en vragen ‘Wie is jouw Heer?  Wat is jouw religie? En wie is jouw Profeet? Als ze hem over de Profeet vragen, zullen ze antwoorden ‘Hè? Wat? Dat weet ik niet. Ik hoorde de mensen dat zeggen, en ik zei het na. Ze zullen hem dan met een hamer slaan waardoor hij stof wordt. Die persoon zegt wat hij heeft gehoord…‘Ik weet het niet, maar ik hoorde mensen praten over Mohammed SAWS. Ik hoorde Aboe Djehl dit zeggen over hem. Ik hoorde Aboe Lahab. Ik hoorde ABC News, ik hoorde CNN. Ik las het in de krant. Ik luisterde naar de stereotypen over Mohammed SAWS. Dat is wat ik hoorde. ’ Dat is niet het antwoord dat de Engelen van je willen horen. Ze willen van je horen ‘Mohammed SAWS is mijn nebbi.(Profeet) Het moet dus duidelijk zijn dat de imaan in Mohammed SAWS één van de zuilen is waarover je in het graf wordt gevraagd. Het volstaat dus niet dat je in één God gelooft. Je moet geloven in de vertegenwoordigers van Allah ST en dat zijn de boodschappers van Allah ST. Mohammed SAWS, ‘Iesa, Moesa, Ibrahiem. We moeten in de embiyè (profeten) van Allah ST geloven, omdat zij degenen zijn die de boodschappen van Allah ST overbrengen aan de mensen van de doenja (de wereld). We moeten dus imaan hebben.  Dingen die je hebt horen zeggen of stereotypes over Mohammed SAWS zullen als antwoord in het graf niet genoeg zijn, het zal niet een geldig antwoord zijn. En dat is de test in het graf. En Rasoelallah SAWS zegt dat dat de laatste beproeving is, de laatste fitnah, de laatste test die de gelovigen zullen ondergaan. De laatste. Na die test is het gedaan. Geen andere testen.  Al Bukhari vertelt dat Asma Bint Aboe Bakr zei dat Rasoelallah SAWS in de moskee stond en een preek gaf, en hij begon over de fitnah van het graf te praten, tot er rumoer ontstond in de moskee. Rasoelallah SAWS sprak over de bestraffing in het graf. Asma zei dat er rumoer was in de moskee, luide geluiden. Wat was dat geluid? De Metgezellen RA huilden. Asma zei dat ze de preek van Rasoelallah niet meer kon horen en dat ze wachtte tot het wat bedaard was. Vervolgens vroeg ze een man bij haar in de buurt.  Ze zei ‘Moge Allah je zegenen, wat was het laatste wat Rasoelallah SAWS zei? Rasoelallah SAWS zei, dat aan hem was geopenbaard dat jullie door beproevingen in het graf zullen worden beproefd, lijkend op de fitnah van de Dadjaal (Antichrist). De extreme situatie en het gevaar van de testen en beproevingen van het graf lijken op die van de Dadjaal. En Rasoelallah SAWS zei, ‘er is geen fitnah, er is geen beproeving, sinds Adam werd geschapen tot aan de Dag des Oordeels, die erger zal zijn dan de fitnah van de Dadjaal. En iedereen zal iets dergelijks ondergaan in zijn graf.  Hij heeft het over jou en mij, hij heeft het over ons allen. Hij heeft het niet over iemand anders, nee, het gaat hier over jou en mij. Het zal niet lang meer duren, en dan zullen we die fitnah ondergaan, en zullen we worden ondervraagd, en zullen we die test en beproeving ondergaan. Toen de Metgezellen RA dit hoorden, ontstond er rumoer in de moskee, door hun luide praten en hun gehuil. Omdat ze gevoelige harten hadden, ze hadden zachte harten. Wat ons betreft, het doet ons niets. En als we al aangedaan zijn, dan is dat een zeer tijdelijk effect. Heel spoedig zullen we worden uitgeschakeld. Iemand van ons zou getuige kunnen zijn van een begrafenis. En ik heb dit gezien, we gaan naar een begrafenis en zien het graf met onze eigen ogen, en zien wat het einde is van een mens wanneer hij in een gat wordt gedumpt. We zien dat met onze eigen ogen, en vervolgens op het kerkhof staan we samen grappen te maken en te lachen. Ik heb gezien dat we oog in oog staan met de dood, we zien de afloop van een mensenleven, en we staan grappen te maken en lachen. Dit is een hart dat zo hard als een steen is. Net als een keiharde steen, het is niet zacht. De Metgezellen RA hoorden Rasoelallah SAWS praten over de fitnah van het graf, en Asma zei dat ze niets meer kon verstaan. Mensen begonnen luid met elkaar te praten in de moskee. Ze zei dat ze moest wachten tot het was bedaard om erachter te komen wat Rasoelallah SAWS had gezegd. Wij lijden aan een ziekte. Het is een ziekte en aandoening die we moeten behandelen/genezen. Deze ziekte is erger dan een medisch hartprobleem. Het is erger. En degenen die aan een medisch hartprobleem lijden, die zouden zich hun hele leven inspannen, ze zouden hun tijd en geld gebruiken om te genezen. Maar wanneer we aan ziektes zoals deze lijden, dan doen we niets. We laten ze in ons hart zitten, we maken ons er geen eens veel zorgen over. Rasoelallah SAWS zei ‘Deze Oemmah zal testen en beproevingen in het graf ondergaan, en was het niet om het feit dat jullie je doden niet meer zouden begraven, dan had ik Allah ST gevraagd om jullie te laten horen wat er onder de grond gebeurt. De Profeet SAWS zei, ‘Ik kan horen wat er onder de grond gebeurt.’ En ik zou Allah ST kunnen vragen om het mogelijk te maken dat jullie het horen. Maar ik ben bang dat als ik dat doe, jullie het niet zouden verdragen jullie eigen doden te begraven. Als jullie zouden kunnen horen wat daar onder de grond gebeurt, zouden jullie geen doden meer begraven, maar zouden ze boven de grond laten. Jullie zouden ze niet meer begraven, om de gruwelijkheden die onder de grond gebeuren. Ibn Taymiyyah zei dat niet alleen de Profeet SAWS dit hoorde, maar dat ze ook andere mensen kenden die dit hoorden. Hij zei, we hebben verslagen gehoord van mensen die de bestraffing in het graf horen. En we hebben verslagen gehoord van mensen die doden uit het graf zien komen, en worden gestraft. En ze schreeuwen en de schrammen en littekens zijn op hun lichaam te zien. Ibn Taymiyyah zegt, dat wanneer je slaapt, je ziel is gescheiden van het lichaam. Toch kan een droom soms zo intens zijn, dat je lichaam begint te bewegen en je handelingen begint te verrichten als in die droom, en je zou kunnen gaan lopen in die droom, je doet dingen, beweegt en rent, hoewel je ogen gesloten zijn. Hoewel de ziel gescheiden is van het lichaam terwijl je slaapt, omdat Allah ST zegt,  “Allah is Degene Die jullie ziel wegneemt wanneer jullie slapen.” De ziel werd dus uit het lichaam genomen tijdens de toestand van slapen. Ibn Taymiyyah zegt hetzelfde. Soms kan de bestraffing zo intens en ernstig zijn, dat het lichaam op die bestraffing gaat reageren, en je dode mensen uit hun graf zou kunnen zien komen, rennend. En de Engelen gaan hen achterna en kwellen hen.  
De beschrijving van de bestraffing in het graf en de beloning in het graf.
Na de ondervraging van de gelovige, als de gelovige de juiste antwoorden heeft gegeven, roept een stem uit de hemel, “Mijn dienaar zegt de waarheid”.  Bekleed zijn graf dus met het Paradijs, voorzie hem van kleding uit het Paradijs, en open een poort voor hem naar het Paradijs. Dit graf op de aarde is verbonden met het Paradijs, een directe verbinding met het Paradijs. Dit graf in de doenja van de gelovige, het heeft een directe verbinding met het Paradijs. Er is een poort. En deze persoon in het graf kan zijn plaats in het Paradijs zien. Hij kan er niet binnengaan, maar hij kan het wel zien. En dan, loopt iemand het graf binnen, een heel mooie en knap uitziende persoon, met een heel aangenaam gezicht. De dode persoon zal dan zeggen ‘Wie ben jij?’ Die persoon zal zeggen ‘Ik ben jouw goede daden.’ En ik zal de tijd samen met jou doorbrengen tot aan de Dag des Oordeels. Ik zal bij je blijven. Je zult niet alleen zijn.  En daarom…Eén van de Tabiyyien, had een student. Hij zei tegen zijn student, ‘Je hebt nu 30 jaar lang van me geleerd. Vertel me wat je hebt geleerd. 30 Jaar lang heb je bij me gestudeerd, vertel me wat je gedurende deze periode hebt geleerd. Die man zei ‘Ik heb 8 dingen geleerd. Eén van die dingen is, dat ik leerde dat iedereen onder ons mensen heeft van wie hij houdt, en dingen heeft waarvan hij houdt. Een aantal van die dingen waar we van houden zullen we achterlaten wanneer we nog in deze doenja zijn. En een aantal van deze dingen waar we van houden zullen we thuis achterlaten.  En een aantal van deze mensen of dingen waarvan we houden zullen met ons meekomen naar het graf. Maar wanneer we het graf ingaan, zal niemand bij ons zijn. Geen persoon van wie je houdt of een ding waar je van houdt zal meegaan in het graf behalve onze goede daden. Daarom beschouw ik mijn goede daden als hetgeen ik het meest liefheb. Ik zal mijn familie achterlaten, ik zal mijn eigendommen achterlaten, ik zal mijn auto achterlaten, ik zal mijn huis achterlaten, ik zal alles achterlaten. Het enige dat ik met me mee kan nemen in mijn graf zijn mijn goede daden. Daarom hoop ik dat ik er veel zal hebben. En verder zei Rasoelallah SAWS dat je een raam zult hebben waardoor je het Paradijs kan zien. En een raam waardoor je de Hel kunt zien. En de dode zal worden gezegd, ‘Dit is waar je zou hebben kunnen zijn als je niet een gelovige zou zijn geweest, in de Hel. En dit is wat je hebt gekregen door je imaan. Wanneer de dode dat ziet zal hij zeggen ‘O Allah, begin met de Dag des Oordeels’ Als hij ziet wat op hem ligt te wachten in het Paradijs, dan zegt hij O Allah breng ons de Dag des Oordeels, zodat ik naar mijn familie en mijn eigendommen kan gaan. Waar is zijn familie en eigendommen? Zijn die in de doenja? Zijn familie en zijn eigendommen zijn nu in Al Akhirah. Het kan hem niets meer schelen wat hij heeft achtergelaten in deze wereld. Hij wil niet teruggaan naar deze doenja. Hij zal er geen spijt van krijgen. Hij is nu gehaast. Hij wil naar dat wat Allah ST voor hem in het Paradijs heeft voorbereid. O Allah, laat de Dag des Oordeels zo snel mogelijk beginnen, zodat ik naar mijn familie en mijn eigendommen kan gaan. De verdorven persoon, de slechte persoon of de ongelovige, zegt Rasoelallah SAWS, na de ondervraging zal een aankondiging uit de hemelen komen dat hij een leugenaar is. Er wordt gezegd: Bekleed zijn graf met Hellevuur, en geef hem kleren van Hellevuur, en open een poort voor hem naar het Hellevuur. Dat graf dat je in de doenja ziet staat in directe verbinding met het Hellevuur. We hebben dus graven onder het oppervlak van de aarde en we denken dat het deel uitmaakt van de doenja. We weten niet dat ze verbonden zijn met Al Akhirah. We weten niet dat de mensen van het Paradijs het Paradijs vanuit hun graf kunnen zien, en dat de mensen van de Hel het Hellevuur vanuit hun graven kunnen zien. En er zal een slecht, lelijk uitziend persoon het graf binnenkomen. De overledene zal tegen hem zeggen ‘Wie ben jij? Je bent een ware slechterik”. Hij zal zeggen ‘Ik ben jouw slechte daden en ik zal bij je blijven tot aan de Dag des Oordeels. En hij stinkt, hij heeft een vieze geur van verrotting die tot aan de Dag des Oordeels bij hem zal blijven. En dan zegt Rasoelallah SAWS, zullen er twee vensters worden geopend. Een venster naar het Paradijs en een venster naar de Hel. En er wordt tegen hem gezegd, dit is waar je had kunnen zijn als je een gelovige zou zijn geweest. Dan krijgt hij spijt. Hij lijdt dus niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk omdat hij spijt heeft. En dat is waar je zal zijn, in het Hellevuur zal worden gezegd. En hij zal zeggen, O Allah, laat de Dag des Oordeels niet beginnen.

Kan de moslim in zijn graf worden bestraft? Ja. Al Qurtubi zegt, besef dat de bestraffing in het graf niet slechts voor de ongelovigen is, en niet speciaal, en niet alleen voor de hypocrieten, maar het kan ook bepaalde gelovigen overkomen, door de tekortkomingen bij hun daden.  Wat kan er met een gelovige gebeuren wegens zijn tekortkomingen bij zijn daden? Wat zijn de redenen die bestraffing in het graf tot gevolg kunnen hebben? Er is een algemene reden en dat is tekortkomingen in het algemeen. Dat is de algemene reden. Dan zijn er een aantal specifieke redenen. Nummer 1: Diefstal. Stelen.  Iets pikken dat niet van jou is, en bedriegen. Er was een bediende bij Rasoelallah SAWS en ze waren vertrokken voor djihaad. En deze bediende was bezig het zadel voor Rasoelallah SAWS klaar te maken, toen een verdwaalde  pijl hem trof en doodde. De moslims begonnen te zeggen, proficiat voor hem! Hij heeft het Paradijs verdiend, omdat hij op het slagveld is gestorven. Shahied. (Martelaar) Rasoelallah SAWS zei, Nee! In de Naam van Allah, het gewaad dat hij op de Dag van Khaibar heeft gestolen, is om hem heen gewikkeld en brandt hem in het graf. Deze man was in djihaad, hij vocht omwille van Allah ST, en hij stierf op het slagveld. En de moslims zeiden dat hij een shahied was. Rasoelallah SAWS zei, Nee! Het gewaad dat hij op de Dag van Khaibar heeft gestolen…een gewaad, een stuk stof. Hij nam het, zonder toestemming te vragen. Rasoelallah SAWS zei dat stuk stof is om hem heen gewikkeld en het brandt hem in zijn graf. SobhaanAllah! Om een gewaad…wat dan wel niet wat degenen betreft die duizenden en miljoenen dollars achterover drukken? Dit is maar een stuk stof. En deze persoon wordt in zijn graf bestraft om een stuk stof. Wat dan wel niet over degenen die miljoenen dollars stelen, door oplichterij, en de rechten van moslims schenden, en hun geld stelen door oplichterij? Wat zal er wel niet met hen gebeuren in het graf? En waarvoor? Voor een kortstondig  genot in dit leven, al het geld dat je op een onwettige manier hebt verkregen, daar zit geen baraka in (zegeningen). En Allah ST kan je dan kwellen met een ziekte en met mislukkingen en rampen, waardoor je uiteindelijk al je geld weer uit zal geven, omdat dat geld geen baraka (zegeningen) bevat. Geldtransacties kunnen je grote beloningen geven of een zware bestraffing. Het hangt er vanaf hoe je het gebruikt. Het is een test van Allah ST. Allah ST zal je testen…zal je dankbaar zijn of ondankbaar?

Nummer 2 en 3: Rasoelallah SAWS (sahieh Bukhari) kwam eens langs twee graven. En hij zei ‘De twee mannen in deze graven worden bestraft.  Ze lijden. Maar Rasoelallah SAWS zei dat ze niet leden door een grote zonde. De ene placht te lasteren, en de ander reinigde zich niet na het plassen. En om die reden werden ze in het graf bestraft. De ene lasterde. Hij veroorzaakte onenigheid tussen de mensen en kwaadspreken over zijn broeders en zusters, en de andere deed geen taharah, hij reinigde zichzelf niet, en we weten dat reinheid is een deel van onze imaan.
Nummer  4, 5, 6 en 7 worden in één hadieth genoemd, van Al Bukhari. Rasoelallah SAWS vroeg soms nadat hij het fadjr gebed had afgerond aan de Metgezellen of ze hadden gedroomd. Als ze hadden gedroomd, dan legde hij die voor hen uit. Op een dag vroeg hij hen dus of ze iets hadden gedroomd. Niemand had gedroomd. Rasoelallah SAWS zei ‘Maar ik wel, toen ik sliep kwamen twee mannen van boven en ze namen me bij de hand. En we weten dat de dromen van de Profeten werkelijk zijn, het zijn openbaringen, ze zijn waar. Rasoelallah SAWS zei dus, toen ik sliep kwamen twee mannen naar beneden die mijn handen grepen en ze namen me mee. We kwamen langs een man die ergens zat, en een ander slaat ijzeren haken in zijn mond, en die scheuren zijn mond helemaal uit, en komen er aan de andere kant weer uit, in zijn hals/nek. Twee grote haken die in zijn mond gaan en er aan de andere kant weer uit komen. Ik zei ‘Wie is dat?’ Maar ze antwoordden niet. Daarna namen ze me mee naar een andere plaats. En daar was iemand die op zijn rug lag, en iemand anders die boven hem stond met een steen. Hij had een grote steen in zijn handen. En die gooide hij op de man die onder hem lag en verpletterde daarmee zijn hoofd. En dan begon de steen te rollen. En in de tijd dat hij de steen ophaalt, groeit de ander zijn hoofd weer aan. En vervolgens gooide hij die steen weer op de mans hoofd. En hij bleef hier maar mee door gaan. Ik vroeg hem, wat gebeurt hier? Hij antwoordde niet. Daarna kwamen we langs een oven die een kegelvorm had. Dus bovenaan nauw en onderaan breed. Een soort kegel, maar het was een oven. En daar binnenin waren een aantal mannen en vrouwen. En er werd een vuur ontstoken onder hen dat hen  brandde, en ze begonnen te schreeuwen en probeerden naar buiten te klimmen. Maar door de kegelvorm gleden ze steeds weer terug in het vuur. Ik vroeg, wat is dit? Maar ze antwoordden niet. We gingen verder en ik zag een rivier van bloed. En er is iemand die in die rivier zwemt. En wanneer hij uit die rivier wil komen, staat er iemand aan de oever en die gooit een grote steen in zijn mond, waardoor hij terugvalt in de rivier. En dan probeerde hij weer om uit de ricier te komen, en die andere gooit weer een steen waardoor hij weer in de rivier met bloed valt. Ik zei, wat is dit? En daarna namen ze me mee naar een prachtige groene tuin. Middenin die tuin was een enorm grote boom. Naast de boom was een oude man omringd door veel kinderen. En er was een andere man daar ergens. Hij had een vuur tussen zijn handen en hij stookte het op zodat het nog meer brandde. Daarna namen ze me mee in die boom en in die boom was een kamer. Ik heb nog nooit een kamer gezien die zo mooi was. En in die kamer waren oude mannen en jonge mannen en oude vrouwen en jonge vrouwen en kinderen. Toen haalden ze me uit die kamer en namen me mee naar een kamer die nog mooier is. En in die kamer waren een aantal jonge mannen en een oude man.  En ik vroeg hen, Wat is dit? En toen vertelden ze me, de man met de haken die zijn mond tot aan zijn nek/hals openrijten is een man die leugens vertelt. En die leugen wordt over de wereld verspreid. Dat is dan zijn bestraffing tot aan de Dag des Oordeels. Denk er eens over na hoe een leugen de hele wereld kan bereiken. Tegenwoordig met de massamedia zou je een leugen kunnen vertellen en die gaat de hele wereld over. En wanneer er een leugen uit de mond is gekomen, dan kan die niet terug worden genomen. Het is als te proberen een kameel door het oog van een naald te laten passeren. Is het een keer uit de mond, dan is het gedaan. Een leugen loopt uit de hand en gaat de hele wereld over. Dat is dus de bestraffing ervan tot aan de Dag des Oordeels. Dat is de bestraffing voor kèdhib, liegen. Rasoelallah SAWS zei dat liegen leidt naar verderf, en verderf leidt naar het Hellevuur.  En een man blijft maar liegen tot Allah ST hem aanmerkt of beschrijft als een leugenaar. Daarna zei hij, de man die lag en wiens hoofd door de grote steen werd verpletterd, dat is de persoon die de Qor’an heeft geleerd, maar het niet opvolgde gedurende de dag, en ’s nachts reciteerde hij het niet. Dus dit is een persoon die de Qor’an bestudeert, uit zijn hoofd leert, maar niet bidt en ‘s avonds geen Qor’an reciteert, en tijdens de dag houdt hij zich niet aan de geboden van de Qor’an. De Qor’an is zoals men nu zegt, barakah. Het heeft geen zin op die manier. Het zit in het hart, maar het wordt niet in praktijk gebracht. We kennen de Qor’an maar we volgen het niet op. En dat is de bestraffing ervoor. De Qor’an is een gezegend boek. Er zit barakah (zegeningen) in de Qor’an maar de barakah komt voort uit het opvolgen van de geboden van de Qor’an. Niet door de Qor’an te omwikkelen met prachtige doekjes en het dan in de boekenplank te zetten tot het stof er dik op ligt. Qor’an zit in het hart. En de mannen en vrouwen die in de oven zaten dat zijn azzoenah. Degenen die zina pleegden, overspel en ontucht. En dat is hun bestraffing tot aan de Dag des Oordeels. En degene die in de rivier van bloed zwom en er dmv een steen terug werd in geduwd, dat is degene die rente gebruikt. En dat is zijn bestraffing tot aan de Dag des Oordeels. Het is bestraffing in het doenja, het is bestraffing in het graf, het is bestraffing op Yomul Qiyamah en het is bestraffing in het Hellevuur, en het geeft geen genoegen in de doenja. En het heeft geen nut in dit leven. Rasoelallah SAWS zei, het uiteindelijke resultaat van rente is vermindering.  En Allah ST zegt, Allah ST zal de rente vernietigen. Dat is wat betreft doenja en Akhirah. En verder is er de bestraffing van de persoon die rente gebruikte in het graf. Hij zwemt in een rivier van bloed. En op de Dag des Oordeels, zei Ibn Abbas, zal degene die rente gebruikte, wanneer hij zijn graf uit komt, zullen de Engelen hem wapens geven en zeggen ‘Ga nu maar tegen Allah ST vechten. Want Allah ST zegt in de Qor’an, dat als je rente gebruikt, dan zal dat de aankondiging zijn van oorlog van Allah ST tegen jou. En Allah STzal deze oorlog tegen jou strijden op de Dag des Oordeels, en om je eerlijk te behandelen, zal Hij je wapens geven om tegen Hem te vechten. Dat is het gevolg van riba (rente). En dan uiteindelijk in al Akhirah zal het het Hellevuur zijn. Dat is het resultaat van rente gebruiken, riba. We proberen manieren te vinden om het te omzeilen, we gaan fatwa’s shoppen om riba te omzeilen/goed te praten. Dit is de Hokm van Allah ST, Allah ST voert geen oorlog, behalve tegen twee (soorten) mensen. Degene die de Auliya van Allah bevecht – “Degene die tegen Mijn Auliya (helpers) vecht, Ik zal oorlog tegen hem voeren.” En de tweede persoon is degene die rente gebruikt. Slechts tegen deze twee mensen heeft Allah ST de oorlog verklaard. En dan verder, de oude man die bij de boom zat is Ibrahim, en de kinderen om hem heen zijn de kinderen die jong zijn gestorven. En de man die het vuur aanstak is de bewaker van het Hellevuur. En de kamer die je in die boom zag, is de kamer die gereserveerd is voor de gelovigen, mannen en vrouwen. En de kamer die daarboven was, is de kamer van de Shoehada (de martelaren).  En kijk omhoog, ik ben dus Djibriel en dit is Mikaiel. En kijk omhoog. Rasoelallah SAWS keek dus omhoog in de lucht en hij zei, ik zag een weg naar boven die de hemel inging, die als wolken leken. Ze zeiden me, dat is jouw huis. Ik zei tegen hem, laat me mijn huis bezoeken. Ze zeiden, nee! Je moet nog wat levenstijd op aarde doorbrengen, en dan kan je je huis bezoeken. Dat huis daar op die boom is voor de gelovigen die in de doenja sterven. Maar het huis daarboven, de kamer daarboven,  is voor de Shoeheddè. De eer die Allah ST aan de shahied geeft…En nog verder naar boven, het kan zelfs niet met de ogen worden gezien, is de plaats die Allah ST heeft gereserveerd voor de leider van de mensheid, Mohammed SAWS.

Er zijn een aantal andere dingen die bestraffing in het graf zouden kunnen veroorzaken, zoals het hebben van schulden. Dat je iemand nog geld schuldig bent. En er is een hadieth, toen één van de Metgezellen overleed, zei Rasoelallah SAWS tegen diens broer om de schulden van zijn broer af te lossen, omdat zijn broer door zijn schuld van Djennah wordt tegengehouden. Hij kan het Paradijs niet in tot zijn schuld hem loslaat. De schulden omringen die Metgezel dus en hij kan niet naar Djennah totdat die zijn terugbetaald. Daarom droeg Rasoelallah SAWS diens broer op om het te gaan betalen. Betaal de schulden van je broeder af.

Er is nog iets dat de overledene kan benadelen en dat is het overdreven huilen van zijn/haar familie. Als je komt te sterven, en je familie huilt overdreven veel om jou, dan kan jou dat last veroorzaken. Want toen Omar Ibn Khattab gewond raakte en op sterven lag, kwam Soehaib, een metgezel van Rasoelallah SAWS toen die rondliep, bij hem in de buurt en zag dat Omar Ibn Khattab daar op sterven lag en hij begon te huilen. Omar Ibn Khattab zei, de dode zal lijden door het huilen en schreeuwen van zijn familie. Oman Ibn Khattab wilde niet dat er iemand om hem zou huilen. Als er tranen vloeien en je huilt dan zeg ik, dat is normaal. We voelen ons verdrietig en rouwen wanneer een geliefd iemand overlijdt, maar we moeten er niet in overdrijven en niet ons geduld verliezen. Nee! Allah ST wil ons geduldig zien. De tranen stroomden uit de ogen van Rasoelallah SAWS als iemand die hij liefhad stierf. Maar hij liet zichzelf nooit zover gaan als overdreven om iemand te huilen, en stond dit ook de metgezellen niet toe.

Wat redt ons van de bestraffing van het graf?

Nummer 1: Goede daden. Rasoelallah SAWS zegt in een hadieth, dat wanneer de dode wordt begraven, dan kan hij de voetstappen horen van de mensen wanneer ze de begraafplaats verlaten. En dan zullen zijn goede daden hem omringen. Dus dan komt zijn salah (zijn gebed) naast zijn hoofd. Zijn vasten komt aan zijn rechterzijde. En zakah komt aan zijn linkerzijde en dan komen alle andere goede daden bij zijn voeten. Dus wanneer die persoon bij zijn hoofd zou worden aangevallen, zeggen zijn gebeden Nee! Je kunt niet langs deze kant komen. En wanneer de aanval van de rechterzijde komt, zegt het vasten Nee! Je kunt niet langs deze kant komen. En de zakah zal zeggen, je kunt niet langs deze kant komen. En de andere goede daden zullen zeggen, je kunt niet langs deze kant komen. En ze zorgen zo voor een schild, ze omringen de persoon van iedere kant, en geven hem op die manier bescherming.

Number 2: Toevlucht bij Allah ST vragen tegen de bestraffing in het graf. Rasoelallah SAWS zei, dat wanneer je tashahud doet (na het gebed voordat je salam geeft rechts en links) , vraag dan toevlucht bij Allah ST tegen 4 dingen:
  1. Toevlucht zoeken bij Allah tegen de bestraffing van het hellevuur.
  2. En van de bestraffing van het graf.
  3. En van de fitnah van het leven en de dood
  4. En van de fitnah van de valse messias, de Dadjaal (de Antichrist).
Het is dus Soennah (gewoonte van de Profeet SAWS) om na de tashahud en voor het rechts en links salam te geven deze 4 dingen te zeggen. We moeten doorlopend Allah ST vragen om ons te redden van deze 4 dingen.
Wie zijn degenen die worden bespaard van de beproevingen van het graf, de fitnah? Wie zijn degenen die deze beproevingen niet zullen doorgaan?
  1. Bovenaan de lijst, staat  Ash Shahied. Rasoelallah SAWS zegt dat de shahied (martelaar) zes voordelen krijgt:
    1. Hij zal worden vergeven bij de eerste druppel bloed die uit zijn lichaam vloeit. Zijn zondes zullen worden vergeven.
    2. Hij zal zijn plaats in het Paradijs zien.
    3. Hem zal de bestraffing van het graf bespaard worden.
    4. Hij zal de angst van de meest angstaanjagende Dag worden bespaard, de Dag des Oordeels.
    5. De kroon van sereenheid zal op zijn hoofd worden geplaatst, één smaragd erop is als de waarde van de wereld en alles wat zich erop bevindt. En hij zal trouwen met 72 hoor al ayn,
    6. Hem wordt bemiddeling gegeven, shafa’ah, en 70 uit zijn familie.
Dat zijn de voordelen die Allah SAWS aan de shahied heeft gegeven. Een van de metgezellen vroeg aan de Boodschapper van Allah, waarom de gelovigen al die beproevingen moeten doorstaan, de fitnah van het graf, maar de shahied niet? Rasoelallah SAWS zei dat het geflikker van de zwaarden boven zijn hoofd al een beproeving is die erg genoeg is voor hem. Wanneer op het slagveld de zwaarden boven zijn hoofd glinsteren,  en het licht erin wordt weerkaatst, en je ziet de dood ieder moment in de ogen, dan is dat de fitnah voor de shahied. Maar dan zal Allah ST hem genoegen en sereenheid geven in het graf. En tegenwoordig kunnen we hetzelfde zeggen over vuur. De explosies en raketten en kogels die bij de strijders en de moedjehidien omwille van Allah ontploffen, dat is hun fitnah (beproeving). Maar vervolgens als ze omwille van Allah worden gedood, zullen ze in hun graf het genoegen vinden. Omdat ze al genoeg hebben moeten doorstaan. Ze hebben de fitnah doorstaan toen ze zich op het slagveld bevonden.
  1. De soldaat die geduldig is, op een plaats ver van huis terwijl hij over de moslims waakt. hij wacht op instructies om te strijden. Dat is een Moerabt. Het woord komt van rabt, rabt is wanneer je iets vastknoopt. En moerabt is iemand die aan die post is ‘vastgeknoopt’, hij mag niet weggaan. Het is als het vastbinden van een kameel of een paard. Die bewaker, die soldaat moet op die post blijven en die dag en nacht bewaken. En dat is een heel moeilijke taak. En daarom geeft Allah ST de moerabt een speciale beloning. Bij iedereen eindigen de daden op het moment van sterven zei rasoelallah SAWS, behalve degene die sterft als moerabt.  Allah ST zal zijn daad door laten lopen tot de Dag des Oordeels, en hij zal worden bespaard voor de bestraffing in het graf. De beloning voor de moerabt.
  2. En als laatste is er een hadieth die vermeld dat degene die op Vrijdag sterft deze eer krijgt, en deze hadieth is hasan. Rasoelallah SAWS zei, iedere moslim die op Vrijdag sterft, zal door Allah SAWS worden bespaard van de bestraffing in het graf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten