donderdag 15 mei 2014

Serie Het Hiernamaals- Deel 1 - De Dood - Verteld door Anwar Awlaki



Serie Het Hiernamaals – Verteld door Imam Anwar Awlaki CD 1 Intro en De Dood Deel 1 

Al Akhirah, Het Hiernamaals wordt verteld door Imam Anwar al-Awlaki Rahimahoellah. Deze reeks lezingen zal in sha Allaah alle stadia behandelen die een mens zal doorlopen op het moment van overlijden. Een aantal onderwerpen die in deze serie worden behandeld zijn de dood, wat er in het graf gebeurt, de dag der opstanding, het paradijs en de hel, tekenen van de dag des oordeels, en de grote tekenen van de dag des oordeels.

Alle dank is aan Allah en Zijn Zegeningen met Zijn geliefde Boodschapper salawatoellahi’ wasalamoealay

Wij, het mensenras dat op deze aarde woont, wij zijn in de veronderstelling dat … wij hier thuis horen en dat dit onze woonplaats en thuis is. We weten niet, of we willen het feit niet erkennen dat we ons op een trein bevinden, en die trein gaat langs verschillende stations, tot een andere eindbestemming, en dat deze wereld slechts één van de stopplaatsen is, één van de stations. Maar we horen hier niet thuis. We hebben een kaartje met drie strookjes…we leven gedurende negen maanden in de baarmoeder en dank omen we naar buiten; één strookje wordt van het kaartje afgescheurd. Dan wonen en leven we een poos in de doenja, in dit station, en wanneer we sterven wordt het tweede strookje van het kaartje afgescheurd. En dan hebben we nog één laatste strookje over, welke in de hel of in Djennah (paradijs) zal worden afgescheurd, en dat is de eindbestemming.

We horen hier niet thuis, we zijn reizigers. En daarom zei Rasoelallah (SAWS): “Wees in de wereld als een reiziger”. En hij zei: “Het voorbeeld of vergelijking van mij in deze doenja is als iemand die in de woestijn reisde, en daar een boom zag, daarom rustte hij wat uit in de schaduw ervan, en zette vervolgens zijn reis voort.” Dat is de doenja. We brengen wat tijd door onder deze boom en gaan weer verder. Kan je de tijd stilzetten? De tijd vreet ons bestaan weg. De tijd, het voorbijgaan van de tijd is een afslijting van ons bestaan in deze doenja. Iedere seconde die voorbijgaat neemt iets van ons bestaan weg, scheurt een deel van ons weg. We horen hier niet thuis. En we moeten geloven in het feit dat we hier niet thuis horen en we moeten ons voorbereiden op de dood. Dat is het onderwerp waarmee we met de wil van Allah subhanahoe’wata’ala  zullen beginnen. AL Akhirah: De reis naar het hiernamaals. AL Akhirah!


Waarom praten we over al Akhirah? We moeten een intentie hebben, een bedoeling hebben bij alles dat we doen. Dus wat zijn de bedoelingen wanneer we over al Akhirah praten? Ten eerste: Het is een deel van onze imaan. Het is een zuil van het geloof. Een deel van onze imaan is dat we in het hiernamaals moeten geloven. Ten tweede: Waarom zijn er zoveel problemen om ons heen?  Waarom bestaan er moslims die drinken, en moslims die zina begaan (overspel of ontucht) en moslims die riba gebruiken (rente), en moslims die liegen, waarom? Wat ontbreekt er hier?

Luister eens goed, luister heel goed naar deze uitspraak van Sayyida Aisha Radhi’Allaahoe anha.  Sayyida Aisha Subhaan Allah geeft ons in deze korte zin een programma van individuele en sociale verandering. In één zin! Indien we het toe zouden passen, zouden we een geweldig grote verandering zien in ons leven. Sayyida Aisha zegt: “ law anna awwala ma nazala minal Qor’an latashraboe khamr la qaloe la wallahi la natoeroekol khamra abadah walao anna  awwala ma nazala minal Qor’an ila taznoe la qaloe la wallahi la natroekoez zinah abadah walakin kana awwal  ma nazala minal Qor’an soear al moefassal fiha dhikrol djannati hoeal naar hatta idha thabatal qoeloeboe ila Rabbiha nazalal halaaloe wal haram.” Sayyida Aisha zegt: “Als in de Qor’an als eerste was geopenbaard dat men niet meer alcohol mocht drinken, dan hadden de mensen gezegd dat ze niet zouden stoppen met drinken, en als in de Qor’an als eerste was geopenbaard dat men geen ontucht en overspel meer mocht plegen, dan hadden de mensen gezegd dat ze daar niet mee zouden stoppen. Maar het eerste dat werd geopenbaard in de Qor’an was soerat al Moefassal, die over de hel en het paradijs gaan, waardoor de harten gehecht raakten aan Allah ST, en daarna volgden de geboden van halal en haram.” Misschien heb je opgemerkt dat in de Mekkaanse periode niet veel wetten werden voorgeschreven. De meeste wetten van de islam, de Sharia, werden in Medina geopenbaard, maar in Mekka was het een voorbereiding om de geboden/wetten te ontvangen, een voorbereiding om de tank te vullen met imaan en dat was d.m.v. het noemen van djennah en naar (paradijs en hellevuur) …. het noemen van al akhirah, praten over al gheyb; het onzichtbare, tot de harten aan Allah waren gehecht, tot alle donkere nevels voor onze ogen worden opgeheven…en daarna werden de geboden van Allah ST geopenbaard, halal en haram.  Weet dat we hier niet slechts te maken hebben met een probleem van onwetendheid, dat is niet het enige probleem, hoewel dat probleem bestaat. Maar dat is niet het enige probleem. Want iedereen weet dat khamr (alcohol) haram is, iedereen weet dat alcohol haram is, waarom drinken mensen het dan? Iedereen weet dat rente/Riba haram is, waarom gebruiken mensen dan rente? Iedereen weet hoe belangrijk het gezamenlijke gebed is (Salatol Djamaa’ah) en vasten en salaah (het gebed), hoe is het dan mogelijk dat sommige mensen dat niet doen? Iedereen weet hoe belangrijk het is om te voldoen aan de zuil van de Hadj, iedereen…..kinderen kennen de vijf zuilen van de islam en weten dat één daarvan de Hadj is. Hoe kan het dan dat dat de mensen de Hadj niet verrichten? Het is niet slechts een probleem van onwetendheid; het grote probleem is onvoldoende imaan. Het hart is zo hard als een steen, de harten zijn niet zacht. En wat zal deze ruwe en harde harten verzachten? Dat is al akhirah, praten over al gheyb, het onzichtbare. Want Rasoelallah (s.a.w) zegt: “Als jullie zouden weten wat ik weet, zouden jullie veel huilen en weinig lachen.”  Wanneer we de werkelijkheid van al Akhirah kennen, zoals…Naar verluidt heeft Ali bin Abi Talib gezegd : “Het zou geen verschil maken als ik djennah (het paradijs) voor mijn ogen zou zien dan zou ik er niet nog meer van houden, en als ik het hellevuur voor me zou zien zou ik er niet nog banger van worden.” Ali bin Abi Talib zegt hier dat hij de betekenis van djennah en naar (paradijs en hel) zodanig heeft geabsorbeerd, dat het geen verschil zou maken als hij het echt zou zien. Hij leeft in deze wereld alsof hij het paradijs en de hel voor hem ziet. Zodanig is de imaan als je dat niveau bereikt. Laten we teruggaan naar het onderwerp van sociale verandering en persoonlijke verandering. In de Verenigde Staten, ik zal je een voorbeeld geven, bepaalde het Amerikaanse congres in 1930 dat alcohol moest worden verboden. Subhaan Allah, het is de fitrah (aangeboren neiging) van de mens of die nu moslim is of niet, dat het schadelijk is. Iedereen weet dat alcohol niet goed is. Het Amerikaanse congres bepaalde dus dat ze de consumptie van alcohol zouden verbieden. En ze namen een wet aan en probeerden deze via wetshandhaving af te dwingen. Gedurende dat proces werden zo’n half miljoen mensen in de gevangenis gezet, miljoenen en miljoenen dollars uitgegeven om de wet te handhaven, duizenden mensen vermoord door de uitvoering van de wet, en er was geen verandering in de alcoholconsumptie. Mensen stookten en verkochten thuis alcohol, en omdat het proces van alcohol stoken onhygiënisch en smerig is, begonnen zich ziektes te verspreiden. En na vier jaren van ellende besloot het Amerikaanse congres dat ze er niet mee door konden gaan, dat ze moesten stoppen. Na vier jaar werd het verbod opgeheven, en zeiden ze tegen de mensen, doe maar wat je wilt. Het werkte niet. Dat zijn de machtige Verenigde Staten, ze konden geen wet handhaven die alcohol verbiedt. De sterkste natie op aarde kon dat niet voor elkaar krijgen. Laten we 1400 jaar teruggaan, toen Djibriel (Gabriël) naar Mohammed (SAWS) kwam, en de ayah (vers) openbaarde waarin werd gezegd dat alcohol, khamr slechte dingen zijn, blijf er van af. De ayah van de Qor’an die de consumptie van alcohol verbiedt werd aan Mohammed (SAWS) geopenbaard, en Rasoelallah (SAWS) bracht de boodschap over aan de sahabah (metgezellen), zonder politie of nationale garde. De sahabah vertrokken om het nieuws dat alcohol/khamr nu verboden is, door de straten van Medina te verspreiden. Anas ibn Malik zegt: “Ik was bezig een aantal metgezellen alcohol te schenken toen we de aankondiging in de straten hoorden dat alcohol haram is.” Hij zei: “Ik gooide de kan uit mijn hand en een aantal metgezellen hadden een beker in hun hand, de ze weggooiden, en een aantal hadden al alcohol in hun mond…ze spuugden het uit en een aantal gingen zelfs zo ver dat ze wilden overgeven, om alles wat in hun maag zat over te geven. En er wordt verteld dat khamr/alcohol in de straten van Medina stroomde. Ze gehoorzaamden onmiddellijk, onmiddellijk! Zonder ook maar één politieagent, zonder het Amerikaanse congres, zonder nationale garde, zonder wethandhaving, zonder het uitgeven van miljoenen dollars, zonder ook maar één persoon in de gevangenis te gooien, werd het gebod meteen opgevolgd. Waarom? Hoe kan het dat het in Medina wel werkte en in de Verenigde Staten niet? Het verschil zit in de Imaan, in Taqwa (Godvrees). Omdat de Sahabah radhi’Allahoeanhoem daar klaar voor waren, ze waren gereed om de geboden van halal en haram te ontvangen. Wij moeten onszelf voorbereiden om deze geboden te ontvangen door over al Akhirah te praten. We zullen dus dit strookje van ons kaartje bespreken, de hoofdpunten van de onderdelen ervan. We zullen beginnen met al Qiyamah al Soeghra of de Kleinere Dag des Oordeels, welke het volgende inhoudt: 1) de dood, 2) het graf, 3) de ziel zullen we bespreken, 4) we zullen spreken over ash sharatoes sa’a, de tekenen van de Dag des Oordeels, waarvan er grote en kleine zijn. Dan komt het volgende onderdeel, de Qiyamah al kobra, de Dag des Oordeels. Deze omvat: 1) al ba’as an Noshr, de opstanding. 2)  ahwèl ul qiyamah, de gruwelijkheden van de Dag des Oordeels. 3) al hisaab wal djaza, de toerekenbaarheid en beloning. En uiteindelijk zal onze uiteindelijke bestemming zijn djennah of naar, de hel of het paradijs. Dit zijn dus in grote lijnen onze reis naar al akhirah, deze reis die we allen zullen ondernemen, we gaan allemaal in die richting. We beginnen met Allah ST te vragen ons bij te staan.



AL Qiyamah al Soghra of de kleinere Dag des Oordeels/de dood
Al Qiyamah al Soghra, de kleinere Dag des Oordeels. Wat houdt dit in en wanneer begint het? Al Moot of de dood. Dat is de kleinere Dag des Oordeels. AL Bukhari vertelt dat een aantal Bedoeïenen naar de Profeet (SAWS) kwamen en hem vroegen over het uur, as saa’a. As saa’a is het uur, de Dag des Oordeels. Ze vroegen dus aan Roasoelallah (SAWS) ‘Wanneer is het Uur’. De Profeet wees naar de jongste onder hen en zei dat als hij zou vertrekken, wanneer hij op leeftijd zal zijn gekomen dan is de Dag des Oordeels reeds begonnen. Tegen de tijd dat hij oud zal zijn geworden, als Allah ST hem een lang leven zal schenken. Tegen de tijd dat hij oud zal zijn, zal de Dag des Oordeels voor jullie allen zijn begonnen. Omdat de dood het begin is van de Dag des Oordeels. Het wordt de kleinere Dag des Oordeels genoemd, omdat iemand die dood is wordt meegeteld aan de andere zijde, en daarom wordt het de kleinere Dag des Oordeels genoemd. De dood, je kunt er niet omheen, iedereen zal sterven. Al Moot haqmol ladhiem…iedereen zal sterven.  Allah (ST) zegt: “Alles zal verdwijnen behalve Zijn gezicht, aan Hem is de beslissing en tot Hem zullen jullie wederkeren.” Iedereen zal verdwijnen behalve Allah sobhanahoe’wata’ala.  “ Koellu men aleyha fèn we iyabqa wajhoe rabbika dhol djalàli wel ikraam: Iedereen die daar is zal doodgaan en slechts het gezicht van Allah zal overblijven.” En Allah ST zegt: “Elke ziel zal de dood proeven.” Je zult het hoe dan ook proeven. Als er iemand zou zijn geweest die aan de dood ontsnapt is, dan zou het de Profeet SAWS zijn geweest. Maar ook hij is gestorven zoals Allah ST tegen de Profeet SAWS zei: ‘Jij zult sterven en zij zullen sterven.’ Op een keer sprak Omm Habiba (RA) de echtgenote van de Boodschapper van Allah (SAWS) de volgende smeekbede uit: 'Ye Allah, geef me het genoegen van een lang leven voor mijn echtgenoot Rasoelallah (SAWS), en mijn vader Aboe Soefyèn (RA), en mijn broer Moe’awiyya (RA)’. De Profeet SAWS zei tegen haar: ‘Je bidt Allah om dingen met vastgestelde termijnen en getelde dagen en voorgeschreven onderhoud welke reeds zijn verdeeld. De Profeet SAWS zei nogmaals tegen haar: ‘Je bidt Allah ST om termijnen, om levens, die reeds vaststaan, en dagen die al zijn geteld en (levens)onderhoud die al is verdeeld. Als je Allah had gevraagd om je te behoeden van het Hellevuur en je te beschermen tegen de bestraffing van het graf dan was dat beter voor jou geweest. Je vraagt Allah om mij, je vader en je broer om een langer leven te geven dan reeds is bepaald, iets dat niet zal veranderen.’ Het zal niet veranderen en het komt onaangekondigd. En het zal gebeuren waar Allah ST het heeft bepaald. Ik zal jullie recente verhalen vertellen en ze zeggen dat dit verhaal in Riadh is gebeurd. Het verhaal gaat dat er een bouwvakker was die op de 7e etage werkte en naar beneden viel, en er waren geen veiligheidsmaatregelen getroffen, hij viel direct op de straat. Van de 7e etage viel hij op het beton, en voorbijgangers dachten dat hij dood zou zijn en snelden naar hem toe om te zien wat er met hem was gebeurd. Tot hun grote verbazing stond de man op. Deze man viel van de 7e verdieping! En hij belandde op straat, op het beton, op het trottoir in feite. Hij belandde op het trottoir. En hij sprong op….zo blij dat Allah ST zijn leven niet had genomen. Iedereen om hem heen was stomverbaasd. Hij was zo verrast en gelukkig dat hij nog leefde. Hij zei, ik zal jullie trakteren op frisdrank, en hij stak de straat over om wat frisdrank te kopen van de supermarkt daar. Hij stak de straat over en hij was in de war, een auto reed op hem in en hij was op slag dood!!!!

Hij viel van de 7e etage op straat en stierf niet. Waarom? Omdat Allah ST niet wilde dat hij daar stierf. Allah ST had die specifieke plek en dat specifieke tijdstip van die dag bepaald, die exacte seconde wanneer zijn ziel zou worden weggenomen, en de enige reden waarom hij van dat gebouw naar beneden viel was omdat Allah ST hem naar zijn plaats van sterven wilde brengen. Hij bracht hem van dat gebouw naar beneden opdat hij zijn sterven tegemoet zou treden. En toen deze man viel en opstond, dacht hij dat hem een lang leven was gegeven. Het kwam geen moment in hem op dat het zijn laatste gedachte zou zijn en dat hij een paar minuten later zou sterven. Omdat hij zag op de manier van ‘Als ik van deze dood ben gered, dan moet ik nog een lang leven voor me hebben te gaan’. Hij wist niet dat de Engel des Doods op hem stond te wachten daar midden op straat. Hij had een afspraak met de Engel des Doods, daarom bracht Allah ST hem van boven in het gebouw naar beneden om op zijn afspraak te zijn. Een ander voorbeeld is tijdens een aardbeving die in Egypte gebeurde een aantal jaren geleden. Dit verhaal is zelfs in de massamedia verteld, iedereen zal er van hebben gehoord.  Over deze man, die overleefde, en na een lange periode..ze dachten dat niemand meer zou worden gered uit het puin en tot hun verbazing vonden ze een man die nog in leven was, hoewel alle factoren speelden dat hij dood had moeten zijn, maar hij was niet doodgegaan, zijn tijdstip van overlijden was nog niet gekomen. In feite waren er twee vrouwelijke familieleden bij hem, zijn moeder en zijn zuster, die allebei waren gestorven omdat het een ondraaglijke situatie was. Daarom waren de twee andere personen die bij hem waren gestorven maar hij niet, omdat zijn tijd nog niet was gekomen. De dood komt onaangekondigd, plotseling. We denken dat we tijd hebben om ons erop voor te bereiden, maar soms gebeurt het zo plotseling dat kan je je niet voorstellen! En een voorbeeld daarvan is dat van die twee vliegtuigen die in India neerstortten. Eén was van Saudi Airlines en de andere was geloof ik van Oekraïne. Het was een frontale botsing! Stel je eens voor….twee vliegtuigen, die met een snelheid van 1300 km/uur vliegen. Een frontale botsing wil zeggen dat ze elkaar raakten met een gecombineerde snelheid van zo’n 2600 km/uur! Kijk alleen maar naar een ongeluk op de snelweg..waar ze bv 100 km/uur rijden, hoe snel kan iemand dan wel niet doodgaan? Deze twee vliegtuigen knalden tegen elkaar, een frontale botsing met een gecombineerde snelheid van zo’n 2600 km/uur, dat is een dood in minder dan een seconde. Ik bedoel, er zou iemand in dat vliegtuig kunnen zijn die net een hap eten naar zijn mond zou brengen, maar hij stierf voordat hij het in zijn mond kon doen…hij at om in leven te blijven! Misschien waren er twee mensen, twee passagiers die met elkaar zaten te kletsen, en één van hen had zijn zin nog maar half uitgesproken, en daar kwam zijn dood! En we moeten veel over de dood spreken, want Rasoelallah SAWS zei: ‘Denk regelmatig aan de vernietiger van plezier’, de vernietiger van plezier, Rasoelallah SAWS beschreef de dood als de vernietiger van plezier. De dood! Wanneer je nadenkt over de dood en nadenkt over de realiteit van de dood, al haqiqa….. al moowtoe haq, zei Rasoelallah SAWS al moowtoe haq ‘de dood is een realiteit’ , is werkelijk. Al Hasan al Basri zei: ‘ Ik heb nooit iets gezien dat zo zeker is zonder twijfel als de dood, maar de mens gaat ermee om alsof er twijfel over bestaat, zonder zekerheid.’ Iedereen heeft zekerheid over de dood, moslim of geen moslim. Hebben jullie ooit iemand gekend die niet in de dood geloofde? Maar de manier waarop we ermee omgaan volgens al Hasan al Basri is alsof het iets twijfelachtigs is. Kijk eens naar de manier hoe we onze rizq (levensonderhoud) voorbereiden, en dat is iets twijfelachtigs, we weten niet hoeveel rizq we morgen zullen verdienen, en toch doen we er veel voor, en plannen er veel voor, maar wat de dood betreft… hetgeen een absolute realiteit is, iedereen weet dat hij zal sterven. Hoeveel heb je ervoor voorbereid? Het is ongelooflijk! Mensen doen niets om zich voor te bereiden op de dood, en wanneer ze dat wel doen, dan bereiden ze dingen voor voor de kant van de dood die deze wereld betreffen, en niet voor het leven aan de andere zijde. Dus ze bereiden dingen voor voor de begrafenis, voor het kerkhof, ze bereiden de wereldse zaken voor maar er worden geen voorbereidingen getroffen voor wat aan de andere zijde van de dood zal gebeuren. Ze doen uitgebreide voorbereidingen voor de ceremonie, de herdenking, en alles wat te maken heeft met het kerkhof, de begrafenis en de rouwkaarten en de bloemen. En wat dan wat betreft wat er staat te gebeuren aan de andere zijde? Sobhaan Allah het is niet normaal!!! 



Isaac Asimov werd in een interview een paar maanden voor zijn dood gevraagd: ‘Wat denkt u wat er zal gebeuren nadat u sterft? Dit is één van de meest vooraanstaande science fiction schrijvers die de wereld ooit heeft gekend. Hij antwoordde: ‘Niets, niets!!!’‘Er zal niets gebeuren nadat ik dood ga, ik zal stof worden.’ Zijn kennis en de boeken die hij schreef en zo’n hoge intelligentie en al die beroemdheid en rijkdom maken hem niet anders dan de meest onwetende en ongeletterde ongelovige uit Mekka 1400 jaar geleden, de Moenkarien van al baath; degenen die de opstanding verwierpen. Zijn kennis heeft niets voor hem gedaan, vermeerde bij hem niets aan intelligentie. Want ongeacht hoe intelligent wij denken dat zo’n persoon is, zijn intelligentieniveau is nul, omdat Allah ST over de ongelovigen zegt dat op de Dag des Oordeels wanneer ze de werkelijkheid inzien, zij zullen zeggen: ‘Als we zouden hebben begrepen, als we intelligent waren geweest, dan waren we niet in het Hellevuur beland.’ Als ons verstand ons hier heeft doen belanden, dan zijn we onwetend, we weten niets, we zijn niet intelligent en hebben geen greintje verstand als ons verstand ons in het Hellevuur zal doen belanden. Wat voor een verstand is dat?  Allah ST vertelde ons waarom Hij ons een verstand heeft gegeven. Allah ST zegt: ‘We hebben jullie het gezichtsvermogen, en de oren en het verstand gegeven…’ Waarvoor? ‘Opdat jullie dankbaar zullen zijn.’ Om Allah ST te aanbidden. Dat is waarom ons deze middelen zijn gegeven, de ogen en de oren om de informatie te vergaren en dan is ons een verstand gegeven om het te verwerken. We hebben bronnen voor de invoer (de input) en dan hebben we de processor van die informatie die we ontvangen. Het gezichtsvermogen en de oren zijn de belangrijkste bronnen om informatie mee te winnen, en het verstand verwerkt het voor ons, en als we deze drie samen gebruiken, dan zou ons dat naar imaan leiden. Omdat Allah ST ons heeft gezegd dat Hij ons deze middelen heeft gegeven om het niveau van imaan te bereiken, sjoekr of dankbaarheid. We gaan terug naar wat Rasoelallah SAWS zei, de vernietiger van plezier. Wanneer we over de dood praten en we de werkelijkheid van de dood inzien, dan zal het de nevels van al ghafla wegnemen. Het niet bewust zijn van iets..deze nevels zullen optrekken en we zullen de waarheid zien en we zouden alle zin in plezier die deze wereld te bieden heeft, verliezen. Deze gehechtheid aan de doenja (deze wereld) die wij bezitten is omdat er een nevel hangt, we zijn met een sluier bedekt, we kunnen de waarheid niet zien. En daarom moeten we veel over de dood praten en over al akhira, om ons bewustzijn hiervan levend te houden. Er is een periode voor de dood die al ihtidaar wordt genoemd. Al Ihtidaar is als een voorbereiding op de dood, al ihtidaar. In dit stadium dalen de Engelen neer. Allah ST zegt: ‘Tot het moment wanneer de dood tot iemand van jullie komt, dan nemen Onze boodschappers zijn ziel, en ze verwaarlozen nimmer hun taak.’ Wie zijn de boodschappers? De Engelen. In dit stadium dalen de Engelen neer en de persoon die door al ihtidaar gaat is in staat ze te zien. Rasoelallah SAWS zei in de hadieth “Wanneer de gelovige dienaar deze wereld verlaat en zich naar al akhira verplaatst, [hij bevindt zich dus in een stadium daartussenin, daar is een ruimte, een tussenstadium waar hij doorheen gaat om van de wereld naar al akhira te gaan] wanneer een persoon zich in dat stadium bevindt, zei Rasoelallah, zullen Engelen neerdalen vanuit de hemelen met wit verlichte gezichten als de zon, ze dragen een doodskist uit het Paradijs met zich mee, en geuren uit het Paradijs. Hij ziet hen dus, en dan daalt de Engel des Doods neer en die zal vlak bij hem gaan zitten of, zijn hoofd komt naast hem. Hij zegt: ‘O zuivere ziel! Kom naar buiten, naar vergiffenis van Allah en Zijn genoegen.’ De Engel des Doods zal de ziel zachtjes roepen naar buiten te komen, en belooft de ziel dat hij naar de vergiffenis van Allah ST en Zijn genoegen zal gaan. Dus, zei Rasoelallah SAWS: “Deze ziel zal zo gemakkelijk naar buiten komen als een druppel water die uit een kan glijdt, probleemloos. De ziel zal zo probleemloos naar buiten komen, alsof het een druppel water is die naar beneden rolt.”  Voor de slechte persoon, en de ongelovige, wanneer die doenja (deze wereld) verlaat, en zich naar al akhira verplaatst, zullen duistere Engelen neerdalen, en ze dragen doodskisten die van ruw materiaal zijn gemaakt, het zou van Hellevuur kunnen zijn. En dan zal de Engel des Doods neerdalen en naast hem gaan zitten en tegen hem zeggen: ‘O jij slechte ziel! Kom naar buiten, naar de woede van Allah ST en Zijn toorn.’ Hij zegt tegen deze ziel dat hij naar buiten zal komen en je moet nu naar buiten komen maar je gaat naar de woede van Allah ST en de toorn van Allah staat je te wachten. Dus, zei Rasoelallah SAWS, ‘ Wanneer de Engel des Doods dit aankondigt, zal zijn ziel door het lichaam jagen, de ziel schiet door het lichaam heen, en wil er niet uit komen. Het jaagt door zijn lichaam, Rasoelallah SAWS zegt, ‘Dan zal de Engel des Doods zijn ziel grijpen en het naar buiten trekken, als een tak met veel doornen die je uit een kluwen natte wol trekt.’ Stel je voor dat je een tak met veel doornen eraan hebt, en er zit natte wol omheen gewikkeld en je probeert die tak eruit te trekken…wat gebeurt er dan? Het zal de wol kapot trekken. Dus, zei Rasoelallah SAWS: ‘Wanneer deze ziel er wordt uitgetrokken, zal het de spieren en zenuwen van deze persoon uit elkaar trekken, omdat deze persoon niet wil vertrekken. Pijn en lijden! Dit gebeurt met iedere slechte ziel. Tijdens dat stadium, kan er zélfs voor de gelovigen angstige momenten zijn. Dus stelt Allah ST die ziel wat op zijn gemak, Allah ST zal hem het goede nieuws vertellen. Allah ST zegt: “Waarlijk, degenen die zeggen ‘Onze Heer is Allah’ en zich daarin volharden, de Engelen zullen bij hen neerdalen en zeggen dat ze geen angst hoeven te hebben, maar de goede tijdingen zullen ontvangen van het Paradijs dat hen is beloofd!”  Deze ziel van de gelovige, wanneer die in het stadium van ihtidaar is, de Engelen zullen bij hem neerdalen en zeggen dat ze het goede nieuws komen brengen van de belofte aan jou van Allah, en dat is Djennah (Paradijs). Om die ziel op zijn gemak te stellen. Wie zijn dat? Allah ST zegt, degenen die zeiden dat hun Heer Allah is, en daarna? Thoemmastaqamoe. En vervolgens volhardden ze daarin, ze zeiden dus niet onze Heer is Allah en daarna weken ze af naar rechts en naar links en ze namen het verkeerde pad, één dag in de masdjid (moskee) en zes dagen erbuiten.., één dag in de nachtclub en de volgende dag i’tikaf, één dag vasten en de volgende dag alcohol drinken. Nee, ze bleven standvastig, ze bleven volharden op het rechte pad. Dat zijn degenen over wie Allah ST zegt dat de Engelen bij hen neerdalen en hen de goede tijdingen geven. En voor de slechtdoener zegt Allah ST: “En als je zou kunnen zien wanneer de Engelen de ziel wegnemen van degenen die niet geloven, ze slaan hen op hun gezichten en hun rug, en zeggen, proef de bestraffing van een razend vuur, dit is voor wat jouw handen vooruit hebben gestuurd, en Allah is werkelijk niet onrechtvaardig t.o.v. Zijn dienaren. De Engelen slaan hem en zeggen tegen hem, je zult het Hellevuur krijgen als vergoeding voor wat je hebt gedaan, en dan zegt Allah ST tegen hem, Allah ST is niet onrechtvaardig t.o.v. jou, dit is voor wat je met je eigen handen hebt verworven, het zijn je eigen daden die dit hebben veroorzaakt. Ata’ bin Raba’a zei dat er drie voordelen te trekken zijn uit het denken aan de dood. 1) Ta’djilut Tawbah, 2) Al Ridhaa bil Qaliel en 3) La yoeshahih ahlul doenya fi doenya. Dat zijn de drie voordelen van het denken aan de dood. Nummer 1 Ta’djilut Tawbah: Je zou je haasten berouw te tonen, als je altijd over de dood nadenkt dan denk je na over al Akhira, en dan bereid je je er op voor, en je zou berouw tonen aan Allah ST. Nummer 2 Al Ridha bil Qaliel: Met weinig tevreden zijn, wat Allah ST je ook maar geeft, je zult er blij en tevreden mee zijn. Omdat je weet dat dit maar een tijdelijke verblijfplaats is, dit is niet waar je thuishoort. Daarom zal je er niet zoveel aandacht en zorg aan besteden. Dus wat Allah je dan ook geeft ‘alhamdoelillaah’. En wat betreft het derde voordeel van het praten en nadenken over de dood, je zult niet vechten en wedijveren met de mensen van deze wereld over deze wereld. En dat zal ervoor zorgen dat je rust in je hart zal hebben. Want, wat de mens angstig en onhebbelijk maakt, is het wedijveren om materiële zaken, omdat deze wereld klein is en onze begeertes groot, niets kan deze begeertes van de mens tevreden stellen. Rasoelallah SAWS zei: ‘Als de zoon van Adam (de mens) een vallei vol met goud zou hebben, zou hij er nog een wensen, en niets zou hem tevreden stellen, niets zou zijn mond vullen, behalve aarde. Niets zou zijn inhaligheid stillen, behalve aarde. Wanneer je teruggaat in de aarde zal dat een einde maken aan al je begeertes. Daarom zal de persoon die altijd nadenkt over de dood niet vechten voor deze wereld, hij ziet in dat dit maar tijdelijk is en het niet waard om voor te vechten. En als je naar de oorlogen kijkt, niet alleen maar de ruzies tussen individuen, maar zelfs oorlogen tussen landen, dan gaat het meestal over rijkdom en doenja, waarom vechten ze? Om olie, om land, om natuurlijke rijkdommen, daar gaan de oorlogen om. Daarom is de enige rechtvaardige oorlog de djihad. omdat dat de enige strijd is die gebeurt omwille van Allah ST, al het andere gebeurt omwille van de doenja. Ze geven kritiek op de djihad in de islam alsof hun oorlog gerechtvaardigd zijn, maar waarom vechten zij? Soms wenden ze het voor alsof hun doel de mensenrechten is, onder het mom van ‘we strijden voor de mensenrechten.’ Dat gaat er bij mij niet in, ik geloof niet dat er ook maar één oorlog is gevoerd omwille van de mensenrechten. Deze oorlogen zijn niet voor de mensenrechten, ze zijn voor de rechten van een kleine selectie, dat zijn de rechten..niet rechten maar voorrechten van een kleine selectie die profiteren van de status quo. Het is niet voor de rechten van de gewone jou en mij, dat is niet de reden waarom er oorlogen zijn, en dat is toepasbaar op alle oorlogen die hebben plaatsgevonden. In deze context praten we niet over de reden achter de oorlog in Kosovo, of de oorlog in Tsjetsjenië of de oorlog in Koeweit. Dat is niet de context om over te praten, maar als je wilt zou je het kunnen analyseren en je zou ontdekken dat deze oorlogen plaatsvinden onder het mom van mensenrechten, maar er zit een andere reden achter.

Als de mens over de dood na zou denken, dan zouden ze tevreden zijn met wat Allah ST hen heeft gegeven, en ze zouden niet met elkaar wedijveren over deze wereld. Sakaratoel Moot, de beneveling van de dood. Wat is de betekenis van sakaratoel moot? Sakra is een duizeligheid, en onbewustheid die door pijn wordt veroorzaakt, dat is sakra. Dus een persoon die in een toestand van sakra is, gaat door een onbewust stadium, een stadium van onbewust zijn en duizeligheid die door pijn wordt veroorzaakt en dat gebeurt tijdens het doodgaan. Het wordt sakaratoel moot genoemd, het is een toestand van onbewust zijn die de mens overkomt toe te schrijven aan pijn. Allah ST zegt: “En de beneveling van de dood zal als waarheid komen, dit is wat je wilde vermijden.” Het zal gebeuren, de dood is reëel. En het zal gebeuren, zelfs als je zult proberen het te vermijden, het zal gebeuren. En het zal met iedereen overkomen, het overkwam Rasoelallah SAWS. Rasoelallah SAWS had een kom vol water en hij stak zijn hand in dat water en veegde er vervolgens zijn gezicht mee af, en zei dan: ‘La ilahaa illallah, innalil moti la sakaraat/ La ilaha illallah, werkelijk, de doodsstrijd is echt, de beneveling van de dood.’ Zelfs de Profeet SAWS voelde het en hij moest zelfs zijn hand in het water dopen om zijn gezicht mee te bevochtigen om af te koelen. Als Rasoelallah SAWS die pijn voelde, wat zullen wij dan wel niet moeten voelen? Wat zal de ongelovige wel  niet voelen? Allah ST zegt: “En als jullie zouden kunnen zien wanneer de slechtdoeners in de doodsstrijd verkeren, terwijl de Engelen hun handen naar hun uitstrekken en zeggen ‘Geef je ziel over, deze dag zal je worden beloond met de kwelling van de degradatie om wat je hebt uitgesproken tegen Allah anders dan de waarheid, en je placht Zijn verzen te verwerpen met oneerbiedigheid…proef…proef de pijn van de dood.” Hoewel iedereen deze pijn zal ondergaan, zijn er niveaus, de ongelovige voelt het het ergste. Maar er is ook een bepaalde categorie mensen die bijna geen pijn voelen. En wie zijn dat? Ash Shoehada.(de martelaren) Rasoelallah SAWS zei: ‘De shahied voelt de pijn van de dood zoals iemand van jullie de beet van een insect zou voelen.’ Dat is alles, Allah ST heeft de shahied geëerd met vele eerbetonen, waarom zou je dan wegrennen van die eer? Wanneer een mens deze wereld verlaat, wenst hij terug te gaan. Als hij een kafir (ongelovige) is, dan wil hij teruggaan om moslim te worden, en als hij een zondaar is wil hij terug komen om berouw te tonen en zich te beteren, Taubah.  Allah ST zegt: “ ….Tot de dood naar één van hen komt zegt hij: ‘Mijn Heer, stuur me terug opdat ik goede daden kan verrichten bij dat wat ik heb achtergelaten’ Nee! Het zijn slechts woorden die hij spreekt, en achter hem is een barzakh, een barrière tot de dag wanneer ze zullen worden opgewekt.” In deze wereld werd hen een kans gegeven en ze maakten geen gebruik van die kans, nu het te laat is ‘rabbirdjioen’ O Allah, breng me terug. Waarom? Zodat ik rechtschapen zal zijn, ik zal goede daden verrichten, ik zal berouw tonen en een moslim worden. Allah ST zegt: ‘Kalla’  ‘Neen’ Dan zegt Allah m.b.t. de barzakh er is een barrière tussen hem en het teruggaan, al barzakh is een barrière, dat is het, het is te laat.   Dus we volgen deze weg en plotseling zal er een muur achter ons worden geplaatst, en er zal geen weg terug zijn, het is te laat. Allah ST geeft je nu de kans, de deur naar die gelegenheid is open en wanneer het te laat zal zijn wordt er geen berouw meer aanvaard. Omdat Allah ST zegt: “Allah aanvaardt slechts het berouw van degenen die slechte dingen doen terwijl ze onwetend en dom zijn, en al snel berouw tonen, hen zal Allah ST vergeven en Allah is de Alwetende, de Meest Wijze.”  Allah ST zegt ‘yatoeba min karien’ of dichtbij. Ibn Kathir geeft uitleg bij dit woord dichtbij, wanneer is het vroeg genoeg om taubah (berouw) te tonen? Ibn Kathir zegt dat je de kans hebt om berouw te tonen tot het moment van al ghargharah. Dat is de grens, al gharghara is de limiet. Al gharghara is wanneer de ziel klaar is om het lichaam te verlaten. Tot dat moment wordt berouw aanvaard en dat is Karien. Maar Allah ST zegt: “En het berouw van degenen die doorgaan met het slechte te doen tot iemand van hen met de dood worden geconfronteerd is niet geldig, en dan zegt ‘nu zal ik me beteren (berouw tonen)’ noch degenen die sterven als ongelovigen, voor hen hebben we een pijnlijke bestraffing voorbereid.” Wanneer het tijdstip van de dood gekomen is, wordt er geen berouw meer aanvaard, en dat is wat Fir’aun (farao) deed. Hij zei: ‘Nu geloof ik dat er geen andere god is, slechts de God van de kinderen van Israël en ik ben een moslim.’ Allah ST zegt: “Nu toon je berouw terwijl je eerder verdorven was.”  Allah ST aanvaardde zijn taubah niet omdat het te laat was. Allah ST zal het berouw dus aanvaarden zolang het wordt uitgesproken voor dat moment wanneer de ziel het lichaam verlaat. En we hadden het eerder al over de dood; dat het onaangekondigd komt, er wordt niet een ultimatum aan je gegeven, je krijgt niet even een berichtje om te zeggen dat je een afspraak hebt met de Engel des Doods op die en die datum, en zo en zo laat. Het gebeurt onaangekondigd, en er bestaat geen enkele manier waarop je die afspraak kan verzetten, ongeacht hoe erg je zult proberen om de Engel des Doods te overtuigen dat je het zo druk hebt. Ongeacht hoe druk je het hebt, er is geen vrijstelling. Dit komt dus onaangekondigd, dus wat is de beste tijd om berouw, taubah, te tonen? Nu meteen!   “ ….Wordt het niet tijd voor degenen die geloven dat hun hart zou verzachten door het denken aan Allah?”  Ya’ani dit betekent ‘al èn’ nu meteen, dit moment, stel het niet uit. En als je de Qor’an leest dan zal je ontdekken dat het merendeel van de verzen die gaan over het schreeuwen van de mensen in het Hellevuur, als je naar de reden kijkt waarom ze schreeuwen, dan is dat door taswies, uitstellen. O Allah breng me terug opdat ik uit kan geven (aan zakat) O Allah breng me terug opdat ik goede daden kan verrichten, O Allah breng me terug…..Het komt allemaal omdat ze het doen van goede daden maar uitstellen, at taswies.‘ Man ahabba liqa Allaah Ahabballahu liqa Allaah, waman kariha liqa Allaah karihalloe liqa Allaah.’ Een ieder die Allah wenst te ontmoeten en er naar uit kijkt, Allah houdt ervan hem te ontmoeten, en een ieder die er niet van houdt Allah te ontmoeten, Allah zal er niet van houden om hem te ontmoeten.’ Toen Aisha dit hoorde, Aisha radhi’Allaahu anha stelde altijd vragen als ze iets niet begreep. Ze zei tegen Rasoelallah SAWS: ‘Is er iemand onder ons die niet een afkeer heeft van de dood?  We hebben een afkeer van de dood, maar betekent dat dat we Allah ST niet willen ontmoeten?’  Rasoelallah SAWS zei: ‘Dat is niet wat ik bedoelde. Maar de gelovige als die op het punt staat te sterven, zal hem het nieuws worden verkondigd dat Allah tevreden over hem is en dat Allah hem zal eren, dus dan zal hetgeen wat hij het meest begeert zijn toekomst zijn, dat wat voor hem ligt, en hij wil Allah graag ontmoeten en Allah wil hem graag ontmoeten. Maar wanneer de ongelovige op het punt staat te sterven, en hem het nieuws wordt verkondigd dat Allah kwaad op hem is, en dat Allah hem zal straffen, dan wordt dat waar hij het meest afkeer van heeft, dat wat hem te wachten staat, dus dan heeft hij er een afkeer van Allah te ontmoeten, en Allah heeft er een afkeer van hem te ontmoeten.’ En zelfs nadat die persoon sterft en hij door de djennèze (rouwstoet) wordt gedragen, zegt Rasoelallah SAWS in een hadieth verteld door al Bukhari: ‘Wanneer het lichaam in de rouwstoet door de mannen op hun schouders wordt gedragen en het is een rechtschapen persoon dan zal die zeggen, ‘ga zo snel mogelijk’ (die persoon is haastig om naar zijn graf te gaan omdat hij uitkijkt naar de beloning van Allah ST) en andersom als het een slechte persoon is dan zal die zeggen ‘o nee, waar brengen jullie me naar toe?’ en Rasoelallah SAWS zei: ‘Iedereen kan het gegil horen, behalve de mensen en als de mensen in staat zouden zijn geweest het te horen, dan zouden ze van schrik sterven.’ Dat geluid zou de oorzaak zijn van hun dood, als ze die persoon zouden horen gillen ‘breng me daar niet naar toe, waar brengen jullie me naar toe? Rasoelallah SAWS zei, dat als de mensen in staat zouden zijn het te horen, zouden ze van schrik sterven. As Sa’at, as Sa’at is de dood ten gevolge van schrik, een hevige emotie, dit is de werkelijkheid die wij niet kennen. Rasoelallah SAWS zei: ‘Ware het niet voor het feit dat anders niemand meer de doden zou begraven, dan had ik Allah ST gevraagd om jullie de stemmen van de mensen in het graf hoorbaar te maken. Hij zei: ‘Ik had Hem kunnen vragen om het mogelijk te maken dat jullie de stemmen zouden horen van de mensen in de graven, maar ik ben bang dat niemand meer de doden zou begraven.’


Moge Allah’s vrede met onze sayyid Mohammed en zijn familie en metgezellen zijn.

Vertaald door Omm Bashier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten