Serie Het Hiernamaals: CD-5 De Kleine Tekenen van de
Dag des Oordeels 8-17 door Imam Anwar al Awlaki
Nummer acht:
De verspreiding van vrede
Er is een
hadieth die zegt dat vrede zich zal verspreiden en er is een hadieth die zegt
dat fitnah zich zal versrpreiden, en deze twee worden in dezelfde hadieth
genoemd, dus dan moet het wel over verschillende tijdstippen gaan.
Daar waar de islam is, zal vrede zijn, daar waar gebrek aan discipline van
de mensen in hun religie is, wanneer de religie niet goed wordt opgevolgd, daar
zal verderf zijn en fitnah en een hoop moord en doodslag. In deze ayah (vers) die over de verspreiding van vrede gaat, dat kunnen we
in een aantal ahadieth van de Profeet SAWS terugvinden.
Een daarvan is: Khabbaab ibn al-Aratt, in Mekka, kwam naar de Profeet SAWS
en de Profeet SAWS leunde tegen de Kaaba, hij zat er naast. Khabbaab ibn
al-Aratt kwam naar de Profeet SAWS toe en beklaagde zich over de moeilijke
situatie waarin de Sahaaba zich bevonden in Mekka, tijdens de beginjaren van de
islam. Hij kwam dus naar de Profeet SAWS en vroeg hem: ‘Gaat u geen doe’aa
(smeekbede) voor ons verrichten? Gaat u Allah ST niet vragen om ons de
overwinning te schenken?’ De Profeet SAWS zat eerst leunend maar ging toen zitten,
en aan zijn gezicht was te zien dat hij boos was. De Profeet SAWS zei
vervolgens: ‘Degenen vóór jullie, ze brachten één van hen, zetten hem in een
gat in de grond en brachten dan een zaag om dat vervolgen op zijn hoofd te
plaatsen en zaagden hem dan in tweeën, maar ze zouden nooit hun religie opgeven.
Dan brachten ze iemand anders, een andere moslim, en ze bewerkten ze hem met
ijzeren kammen, tot het vlees zich van de botten scheidde, maar diegene zou
nooit zijn religie opgeven. Maar jullie zijn mensen die haast hebben.’
Alhoewel Khabbaab en de Sahaabah veel leden en zich in een moeilijke
situatie bevonden, de Profeet SAWS zei tegen hen om geduldig te zijn, en niet
haastig te zijn. De overwinning zal van Allah komen, maar wees niet gehaast, je
moet geduldig zijn. En hij SAWS zei ook, “Voor jullie waren er mensen die
beproevingen ondergingen die erger waren dan wat jullie doormaken’. Stel je
voor dat iemand een zaag op iemands hoofd plaatst en die vervolgens in tweeën
zaagt. Of dat ze het vlees van de botten scheiden dmv een metalen kam! Kijk
eens naar het lijden dat bepaalde mensen doorgingen, en ze gaven nooit hun
religie op. En daarna zei de Profeet SAWS, ‘Maar Allah zal deze religie compleet
maken. Allah zal deze religie laten overwinnen, tot een reiziger vanuit Sanaa
vertrekt naar Hadramaut, en geen angst zal hebben voor niemand behalve voor
Allah ST, en de schapen voor de wolf, er zal vrede zijn.
Het gebied tussen Sanaa en Hadramaut toendertijd in Jemen, was een gebied
van stammen, net als de rest van Arabië. Het was er niet veilig, en als je ging
reizen, dan moest je een paar bodyguards meenemen. Wanneer een karavaan
vertrok, was het altijd vergezeld door een legereenheid om ze te beschermen. De
Profeet SAWS zei dat de reiziger kan reizen tussen Sanaa en Hadramaut zonder
dat hij iemand anders hoeft te vrezen dan Allah ST, de wolf, de wilde dieren. En dit
gebeurde in de beginjaren van de islam, en het zou in de toekomst weer
gebeuren.
De tekst van
de hadieth:
عَنْ خَبَّابِ بْنِ الأَرَتِّ، قَالَ شَكَوْنَا إِلَى
رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَهْوَ مُتَوَسِّدٌ بُرْدَةً لَهُ فِي ظِلِّ
الْكَعْبَةِ، قُلْنَا لَهُ أَلاَ تَسْتَنْصِرُ لَنَا أَلاَ تَدْعُو اللَّهَ لَنَا
قَالَ " كَانَ الرَّجُلُ فِيمَنْ قَبْلَكُمْ يُحْفَرُ لَهُ فِي الأَرْضِ
فَيُجْعَلُ فِيهِ، فَيُجَاءُ بِالْمِنْشَارِ، فَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ فَيُشَقُّ
بِاثْنَتَيْنِ، وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ، وَيُمْشَطُ بِأَمْشَاطِ
الْحَدِيدِ، مَا دُونَ لَحْمِهِ مِنْ عَظْمٍ أَوْ عَصَبٍ، وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ
عَنْ دِينِهِ، وَاللَّهِ لَيُتِمَّنَّ هَذَا الأَمْرَ حَتَّى يَسِيرَ الرَّاكِبُ
مِنْ صَنْعَاءَ إِلَى حَضْرَمَوْتَ، لاَ يَخَافُ إِلاَّ اللَّهَ أَوِ الذِّئْبَ
عَلَى غَنَمِهِ، وَلَكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُونَ
De andere
hadieth:
لَا تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى تَعُودَ أَرْضُ الْعَرَبِ مُرُوجًا وَأَنْهَارًا ، وَحَتَّى
يَسِيرَ الرَّاكِبُ بَيْنَ الْعِرَاقِ وَمَكَّةَ لَا يَخَافُ إِلَّا ضَلَالَ
الطَّرِيقِ
De Profeet SAWS zegt dat er een tijd zal komen wanneer er in het land van
de Arabieren rivieren en bossen zullen zijn, het zal er groen zijn. En de
reiziger zal van Iraq naar Mekka kunnen reizen zonder dat hij bang hoeft te
zijn om te verdwalen. Deze hadieth is overgeleverd
door Ahmad.
Er is een derde hadieth, overgeleverd door al Bukhari: De Profeet SAWS werd
bezocht door ‘Adi ibn Haatim. ‘Adi ibn Haatim was de leider van een grote
Arabische stam in het noorden van Arabië, en het waren christenen. Hij was een
belangrijke man en hij kwam om de Profeet SAWS te bezoeken. Zijn vader stond
heel bekend om zijn vrijgevigheid, Haatim al-Tai. Hij kwam de Profeet SAWS dus
bezoeken en hij kwam binnen, terwijl hij een kruis op zijn borst had hangen. De
Profeet SAWS zei:
اتَّخَذُوا
أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ
‘Ze
hebben hun priesters en rabbis als goden naast Allah genomen’, en hierdoor
raakten ze samen in discussie. Wat uiteindelijk gebeurde, was dat hij bij de
Profeet SAWS zat, en er kwam iemand om hulp vragen. De omstandigheden van de
moslims waren toen heel moeilijk, ze waren arm, en ze gingen door veel
beproevingen. De Profeet
SAWS geeft dawah aan ‘Adi ibn Haatim en ‘Adi ziet de situatie van de moslims,
het zijn arme, eenvoudige mensen. Velen van hen waren slaven,
bedienden, en niet allen hadden een roemrijke stamachtergrond, en de Profeet
gaf dawah aan deze man die uit een hele bekende familie komt. Hij is erg rijk,
hij is de leider van zijn volk, misschien had hij het gevoel dat de islam niet
voor mensen als hij is, maar voor anderen, voor de arme mensen.
De Profeet
SAWS merkte dit, en zei tegen ‘Adi ibn Haatim, ‘Baseer je mening niet op dat
wat je ziet aan armoede en moeilijkheden van mijn mensen. Er zal een tijd komen
dat er zoveel rijkdom zal zijn in deze oemmah, en zoveel veiligheid in deze
oemmah, dat een reiziger vanuit al Hira vertrekt, een vrouw zal uit al Hira
vertrekken naar Mekka, en ze zal geen angst hebben voor niets behalve voor
Allah ST. ‘Adi ibn Haatim zei, toen de Profeet SAWS me dat vertelde, zei ik
tegen mezelf, ‘en de rovers van Ta’if dan? Zijn stam
was Ta’if, en hij kende zijn stam maar al te goed. Zijn stam waren gewapende
overvallers, ze overvielen alle reizigers die door dat gebied trokken, en
niemand kon daar langs reizen zonder belasting te betalen. Ze vermoordden
mensen, ze waren corrupt, bendes in de woestijn. En hij kende die mensen omdat
hij hun leider was, de leider van al Ta’if. Hij zei tegen zichzelf, waar heeft
de Profeet het over? Hoe is het mogelijk dat een vrouw van al Hira naar Mekka
reist en niemand vreest behalve Allah…en de rovers en de stammen van al Ta’if
dan?
‘Adi ibn Haatim zei, ik leefde en ik zag het met mijn eigen ogen. Ik zag de
veiligheid. De hadieth is als volgt, en ik zal een verkorte versie geven:
قَالَ " فَإِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتَرَيَنَّ
الظَّعِينَةَ تَرْتَحِلُ مِنَ الْحِيرَةِ، حَتَّى تَطُوفَ بِالْكَعْبَةِ، لاَ
تَخَافُ أَحَدًا إِلاَّ اللَّهَ " ـ قُلْتُ فِيمَا بَيْنِي وَبَيْنَ
نَفْسِي فَأَيْنَ دُعَّارُ طَيِّئٍ الَّذِينَ قَدْ سَعَّرُوا الْبِلاَدَ
Hij zei, waar zijn de rovers en de stammen van al Ta’if die het land hebben
omgekeerd? Die het land in brand staken? Ze hebben alles afgebrand. Volledige verspreiding van vrede zal in de
tijd van ‘Isa ibn Maryam (Jezus) en ten tijde van de Mahdi komen, dan zal er
absolute vrede heersen. We hebben gedeeltelijke vrede gezien, maar we hebben
die veiligheid, die complete veiligheid, nog niet gezien. Dat zal gebeuren ten
tijde van ‘Isa ibn Maryam.
Numer Negen: Het verschijnen van een brand in de
Hijaz.
De Profeet SAWS zei:
لاَ تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى تَخْرُجَ نَارٌ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ، تُضِيءُ أَعْنَاقَ
الإِبِلِ بِبُصْرَى
Het Uur zal niet komen tot er een brand vanuit het land van Hijaz zal
komen, en het zal licht werpen op de nekken van kamelen in Busra. Busra is een
stad in ash-Shaam, in Syrië, het heet Busra, dit gaat niet over Basra in Iraq. De
brand zal in het land van Hijaz zijn, Hijaz is Medina en Mekka, dat gebied heet
Hijaz, van Ta’if helemaal tot aan het noorden toe. Er zal een brand in Hijaz
zijn en die zal zo groot zijn dat het licht ervan tot aan Shaam, Syrië te zien
zal zijn, wat honderden kilometers verderop is.
Dit teken is al gebeurd. Deze brand was in feite een vulkaan, een vulkaan
in de buurt van Medina, en het werd gezien in de tijd van an-Nawawi. An-Nawawi zegt
in het jaar 1654 Hijri, in onze tijd, was er een grote brand/vuur bij Medina. Ibn
Kathir zegt dat de Bedoeïenen de glinstering van het licht in Busra op de
halzen van hun kamelen konden zien. Glinstering of een soort flitsen, konden ze
zien. Ibn Hajr zegt, we denken dat de vulkaan in Medina dat is waar de Profeet
SAWS over sprak en deze werd beschreven door al-Qurtubi en andere geleerden.
Dit teken heeft dus al in Medina plaatsgevonden.
Nummer Tien: De oorlog met de Turken
Hier wordt niet specifiek gesproken over de mensen die in Anatolië of
Turkije wonen, omdat de mensen van Turkije uit het land van de Turkmenen zijn
geëmigreerd. De Turkmenen wonen in Turkmenistan, welke een uitgebreid aantal
stammen zijn die helemaal tot aan China reiken, het gebied van Mongolië, en ze
hebben bepaalde kenmerken.
RasoelAllah SAWS zegt in een hadieth verteld door Bukhari:
لاَ تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى تُقَاتِلُوا التُّرْكَ صِغَارَ الأَعْيُنِ، حُمْرَ الْوُجُوهِ،
ذُلْفَ الأُنُوفِ، كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الْمَجَانُّ الْمُطَرَّقَةُ، وَلاَ تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى تُقَاتِلُوا قَوْمًا نِعَالُهُمُ الشَّعَرُ
RasoelAllah SAWS zegt, het Uur zal niet komen tot jullie met de Turken
zullen vechten, mensen met kleine ogen, rode gezichten en platte neuzen, hun
gezichten zullen eruit zien als schilden bekleed met leer. Het Uur zal niet
komen tot jullie mensen bevechten die schoenen dragen gemaakt van haar. RasoelAllah
gaf een beschrijving van ze, dat ze ronde gezichten hebben en dat hun neuzen
enigszins plat zijn. En dat zijn precies de specifieke kenmerken van de mensen
die in dat gebied wonen.
Als je die
mensen zou zien, vooral die uit Mongolië, en de Tataren, een volk dat uit
Tatarstan of Tatarije komt. Dat is de beschrijving van hen,
brede gezichten, met een rodige kleur en smalle ogen, en ze plachten kleren te
dragen gemaakt van kamelenwol, hun kleding is van wol, hun schoenen zijn van
wol. Je ziet het wonder in de Hadieth van RasoelAllah SAWS . De moslims vochten
tegen mensen met exact dezelfde beschrijving, en het begin van de veldslagen
met hen was vrij in het begin en duurden vrij lang, tussen de moslims en deze
Turkse stamen.
En wat toen gebeurde was dat de Mongolen, die men beschouwd als zijnde van
deze mensen, ze woedden door de moslimlanden en vernietigden ze, onder het
leiderschap van Dzjengis Khan, Timoer Lenk en Hulago. Deze leiders, die
vernietigden de wereld gewoon, niet alleen de moslimwereld, maar ze gingen
zelfs tot in Oost-Europa en Rusland, en waar ze ook naar toe gingen, waren ze
de overwinnaars. Het was een heel sterk en krachtig volk, met enorme legers en
erg sterke ruiters. Ze zeggen dat toen ze Bagdad binnenvielen, ze ongeveer 2
miljoen mensen vermoordden, ze vernielden de hele stad. Twee miljoen moslims
werden gedood in Bagdad, en ze namen de schedels van de moslims en bouwden er
een piramide mee. En ze gingen naar de Bibliotheek van Bagdad en namen alle boeken en
gebruikten die als een brug om zo de rivier de Eufraat over te steken.
Ze namen boeken, originele copieën, de erfenis van de moslims, het is het
werk van duizenden moslimhersenen. Originele manuscripten, want in die tijd
werd er nog niets gedrukt, vaak was er maar één exemplaar van een bepaald boek.
Ze namen alles wat er in die bibliotheek was mee, de grootste bibliotheek in
die tijd. Ze maakten
er een brug mee over de rivier en ze zeggen dat de kleur van de rivier
dagenlang verkleurde, het werd zwart door de inkt van de boeken. Ze
vernietigden de moslimwereld, maar RasoelAllah SAWS zei:
لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تُقَاتِلُوا قَوْمًا
نِعَالُهُمُ الشَّعَرُ، وَحَتَّى تُقَاتِلُوا التُّرْكَ، صِغَارَ الأَعْيُنِ،
حُمْرَ الْوُجُوهِ، ذُلْفَ الأُنُوفِ كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الْمَجَانُّ
الْمُطْرَقَةُ . وَتَجِدُونَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ أَشَدَّهُمْ كَرَاهِيَةً
لِهَذَا الأَمْرِ، حَتَّى يَقَعَ فِيهِ، وَالنَّاسُ مَعَادِنُ، خِيَارُهُمْ فِي
الْجَاهِلِيَّةِ خِيَارُهُمْ فِي الإِسْلاَمِ.
RasoelAllah SAWS, je zult tegen de Turken vechten en hij gaf hun
beschrijving en toen zei RasoelAllah SAWS , en je zult zien dat een aantal van
de beste mensen van deze religie begonnen als de ergste vijanden van deze
religie, voordat ze de islam aannamen. En de besten onder jullie tijdens Djaahiliyyah,
in de tijd van onwetendheid (voor de islam), zijn de besten in de islam als
jullie leren. Deze mensen, de Mongolen, hoewel ze de overwinnaars waren en het
islamitische rijk overheersten, namen de islamitische godsdienst aan. Nou dat zal
je nooit ergens tegenkomen, dat gebeurt niet in de geschiedenis dat de winnaars
de godsdienst aannemen van de verliezende partij. Het is
meestal andersom, dat de verliezers het geloof van de winnaars gaan volgen. Je
zult ontdekken dat de mensen die zijn verslagen de sterken en overwinnaars
zullen proberen te imiteren. Maar in de omstandigheid van al Maghoel was dat
anders. Zij heersten over de moslimlanden, zij vernielden alles, maar
uiteindelijk werden ze moslims, hoewel het een lange tijd duurde voor ze hun
persoonlijkheid veranderden. In de tijd van ibn Taymiyyah, bestreden de
Tartaren die toen al moslims waren, de moslims. Ze waren al moslims maar toch
vernielden ze de moslimwereld. Het duurde een tijd voor ze echt naar de religie
leefden en die begrepen.
En de
Khoelafaah Uthmaaniyyah, de Ottomanen, wie zijn dat? Dat zijn Turkse mensen,
een kleine Turkse stam die vanuit centraal Azië emigreerde naar Turkije, wat
toendertijd het Byzantijnse Rijk was, het was het Oost Romeinse Byzantijnse
Rijk. Deze kleine stam van de Turken ging in Anatolië wonen, ze vestigden zich in
een bepaald gebied en dat was onderdeel van het Romeinse Rijk. En vervolgens
begonnen ze te vechten tegen de Romeinen om hen heen, hoewel ze maar een kleine
stam waren. Ze begonnen in een dorp, en daarna een stad, gevechten op kleine
schaal, schermutselingen hier en daar. Beetje bij beetje verbreidden ze hun
territorium van een kleine lap grond tot het steeds groter groeide tot ze het
Romeinse Rijk volledig verwoestten. Ze vernietigden het Byzantijnse Rijk,
hoewel ze slechts als een stam begonnen, en daarna breidden ze uit en ze werden
het Kalifaat van de moslimwereld. Wat begon als één stam, een kleine stam, die
zich uitbreidde en alsmaar groter werd, tot ze over de moslimwereld regeerden.
En dat waren de mensen waar RasoelAllah SAWS de beschrijving van gaf in de
Hadieth. Maar je zou zien, zoals RasoelAllah SAWS zei, dat een aantal van de
ergste vijanden van deze religie uiteindelijk de beste mensen worden van deze
religie. Zoals Omar ibn al-Khattab bijvoorbeeld. Hij was in het begin een
vijand van de islam, maar naderhand werd hij een van de beste Sahaba van de
Profeet SAWS.
Nummer Elf: Het verlies van het vertrouwen
Er is een teken van de Dag des Oordeels, dat de mensen oneerlijk zijn, maar
dit teken hier heeft het over een speciale vorm van oneerlijkheid, of een
speciale vorm van onbetrouwbaarheid. RasoelAllah SAWS zegt in de hadieth
overgeleverd door Bukhari:
إِذَا
ضُيِّعَتِ الأَمَانَةُ فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ
‘Als
het vertrouwen verloren is, wacht dan op het verschijnen van het Uur.’ Als er
geen vertrouwen meer is, wacht dan op het Uur, dat is het, het is het einde van
de wereld. De Sahabi vroeg RasoelAllah SAWS, wat bedoelt u met het verlies van
vertrouwen, hoe zal dat verloren gaan? RasoelAllah SAWS zei:
إِذَا
أُسْنِدَ الأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ، فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ
Wanneer gezag wordt gegeven aan degenen die het niet verdienen, wacht dan
op het Uur. Wanneer gezag wordt gegeven aan mensen die het niet verdienen,
wanneer de leiders Soefahaa zijn.’ De Soefahaa zijn mensen die weinig verstand
hebben, gebrekkig begrip van Fiqh en religie; wanneer die leiders worden, wacht
dan op het Uur.
En over de kwestie van leiderschap en gezag, daar is een andere hadieth
over. RasoelAllah SAWS zegt, als je iemand een leidinggevende positie toewijst,
een positie van gezag, en je weet dat er een moslim is die er geschikter voor
is, dan heb je de moslims bedonderd. Als je iemand een leidinggevende positie
geeft, je bent in een positie om mensen posities toe te wijzen, of zelfs als je
voor iemand stemde, en je wijst iemand een leidinggevende positie toe terwijl
je weet dat er iemand is die beter is voor die positie, die beter is in zijn
Dien, zijn geloof, dan heb je de moslims belazerd. Zodoende is een gezagspositie een kwestie van
vertrouwen, het is een Emmènèh. Wanneer we ontdekken dat de Emmènèh verloren is
gegaan en de mensen hebben geen begrip, geen religie, geen Rahmah,
barmhartigheid voor het volk, en die worden leiders, dan is dat een toestand
van verlies van vertrouwen. Dat is een teken van de Dag des Oordeels, en het is
iets dat we veel zien.
Nummer Twaalf: Kennis zal afnemen en
onwetendheid zal overheersen
RasoelAllah SAWS zegt in de hadieth die is overgeleverd door al-Bukhari:
مِنْ
أَشْرَاطِ السَّاعَةِ أَنْ يُرْفَعَ الْعِلْمُ، وَيَثْبُتَ الْجَهْلُ، وَيُشْرَبَ
الْخَمْرُ، وَيَظْهَرَ الزِّنَا
RasoelAllah SAWS zegt dat een aantal van de tekenen van de Dag des Oordeels
is dat kennis weg zal gaan en zal worden vervangen door onwetendheid. De kennis
zal worden weggenomen en onwetendheid zal zich vestigen in hart en verstand van
de mensen. Hoe zal dit gebeuren…zal er een persoon met kennis zijn die ‘s
avonds gaat slapen en als hij ‘s ochtends wakker wordt, zal hij geen kennis
meer hebben? Nee, RasoelAllah SAWS zegt in de hadieth, Allah ST neemt de kennis
niet weg door het weg te nemen uit de mensenharten, maar Hij neemt het weg door
de dood van de religieuze mensen van kennis, tot er niemand meer van de
religieuze geleerden meer over is. De mensen zullen dan onwetende mensen als
hun leiders aanstellen, onwetende mensen die wanneer men ze raadpleegt, hun
mening geven zonder enige kennis te hebben. Zij zullen dus dwalen en de mensen laten
dwalen. RasoelAllah SAWS zegt dat Allah ST niet de kennis uit de harten van de
mensen weg zal nemen, maar Allah ST zal de zielen van de geleerden wegnemen, de
geleerden zullen sterven. De mensen zullen dan de onwetende mensen raadplegen,
ze zullen mensen aanstellen als Moefti, mensen die er total geen begrip van
hebben. De mensen zullen naar hen gaan en hen vragen, en ze zullen Fatwa’s
uitgeven die foutief zijn. Ze zullen de mensen misleiden, en ze zullen zichzelf
misleiden.
We zien dat veel van de Bid̔̔̔‘ah̔, de nieuwe invoeringen die tegenwoordig
in de Oemmah voorkomen, en veel fouten die nu door de mensen worden gemaakt bij
Ibaadah (aanbidding), worden veroorzaakt door foute Fatwaawa, meningen die
worden gegeven door geleerden, of mensen die beweren geleerden te zijn. De
kwestie van de Fatwa wordt helaas nogal licht opgenomen vandaag de dag. Ten
tijde van de Sahaabah radhiallahoe anhoem, probeerden ze om hun mening te geven
te vermijden, ze hielden er niet van Fatwa te geven. Eén van de Tabi‘ien zei
dat hij meer dan dertig Sahaabah van RasoelAllah SAWS had gezien, in dezelfde Masjid,
en als er dan iemand met een vraag naar de Masjid kwam en daar een antwoord op
wilde krijgen, en elke Metgezel van RasoelAllah SAWS stuurde diegene dan door
naar een andere persoon. ‘Ik weet het antwoord niet, vraag de andere Sahaabi
maar.’ De ene Sahaabi stuurde hem dan door naar een andere Sahaabi.
En nu…zelfs als de vraag niet eens aan ons wordt gesteld, beantwoorden wij
de vraag, we haasten ons om antwoord te geven. En zij vermeden om te
beantwoorden omdat ze wisten dat het een grote verantwoordelijkheid inhield. Er
werd eens een vraagstuk voorgelegd aan Omar ibn al-Khattab, Omar ibn al-Khattab
zei, ‘Is dit gebeurd?’ Hij zei, ‘Nee, het is niet gebeurd.’ Hij zei, ‘Nou, ga dan
terug, en kom terug als het echt is gebeurd, en dan zal ik degenen die aanwezig
waren bij de Slag van Badr raadplegen. Ik zal de Sahaabah die bij Badr waren roepen
en dan zullen we elkaar raadplegen. Ik ga je niet zelf de Fatwa geven, we gaan
Sjoera doen. Ze wilden zich zelfs niet inlaten met theoretische dingen. Als het
niet is gebeurd, dan moet je me er niet naar vragen. Nu stellen we veel
theoretische vragen, we vragen over dingen die niet geen praktisch gebruik
hebben en we staan maar snel klaar om te antwoorden.
Imam Maalik werd bezocht door een persoon die helemaal uit al-Maghrib was
gekomen, uit Marokko, het kan zelfs al Andalous zijn geweest Allahoe A’lam. Hij
was helemaal naar Medina gereisd, en kwam naar Imam Maalik met veertig vragen. Imam
Maalik antwoordde met ‘La A’lam, Allahoe A’lam,’ Ik weet het niet, Allah weet
het het beste op 36 vragen. Op 36 van de 40 vragen antwoordde hij ‘La A’lam, hij
beantwoordde slechts 4 vragen. De man zei tegen hem, ‘Ik ben helemaal uit
Marokko gekomen om van jou Allahu A’lam, ik weet het niet te horen? Wat zal ik
tegen mijn volk zeggen als ik terugkom? Imam Maalik zei, ‘zeg hen dat Imam
Maalik zegt, Ik weet het niet. Zo was Imam Maalik, hij antwoordde op 36 vragen
van 40 met La A’lam.
Sommige mensen komen met situaties, families die kapot zijn, grote
beslissingen in iemands leven, die op verkeerde antwoorden waren gebaseerd. Ze
vroegen iemand en die gaf dan een Fatwa uit, en dat had zoveel invloed op die
persoon. Het kon een gezin kapotmaken, het kon een ramp in hun leven
veroorzaken, en uiteindelijk, als ze erachter kwamen dat het niet juist was,
dat ze het niet eens hoefden te doen. Ze deden het omwille van Allah ST, ze
dachten dat dat het juiste was wat gedaan moest worden, en daarna kwamen ze er
achter dat het fout was. Kijk naar de zonde die op de schouders rust van degene
die die verkeerde Fatwa had gegeven.
In de tijd van de Sahaba RA, terwijl ze in een veldslag waren, een Ghazwah,
gebeurde het volgende. Een van de Sahaba raakte verwond aan zijn hoofd. Hij
kreeg een natte droom en was dus in de toestand van Djennèba, grote onreinheid
dus. Hij vroeg, moet ik nu een douche nemen en mijn hoofd wassen? Want als je
in Djennèba bent, moet je je hele lichaam wassen. Ze antwoordden ja, je moet je
hele lichaam wassen, je hoofd inbegrepen. Toen water op zijn hoofd kwam, stierf
hij, omdat hij een diepe wond aan zijn hoofd had. Toen hij zijn hoofd waste
heeft hij daarbij misschien een infectie veroorzaakt, Allahoe A’lam, en hij
stierf. Toen ze terugkwamen bij de Profeet SAWS vertelden ze hem wat er was
gebeurd, en de Profeet SAWS zei:
قَتَلُوهُ
قَتَلَهُمُ اللَّهُ
‘Ze
hebben hem gedood, moge Allah hen doden.’ En vervolgens zei RasoelAllah SAWS
‘Het had volstaan als hij over het verband van de wond had geveegd. Waarom
vragen ze niet als ze iets niet weten, want de remedie voor onwetendheid is
vragen. Hoe kunnen ze hem een antwoord geven, waarom kwamen ze niet vragen,
waarom kwamen ze mij niet vragen’, waarom vroegen ze RasoelAllah SAWS niet?
إِنَّمَا
شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ
‘De
remedie voor onwetendheid is vragen.’ Kijk, met een kleine Fatwa zoals deze bij
een kwestie van Tahaara kan je een persoon doden. Vanzelfsprekend wordt hier
bedoeld vergroten van kennis over de religie, niet kennis van Doenja. De kennis
van Doenja gaat steeds verder, wordt steeds groter, de kennis van Doenja gaat
continu verder. Deze ahadieth gaan over het gebrek aan kennis over Akhirah, de
Dien, de religie van Allah ST, kennis van sharia.
Er zal een tijd komen wanneer wanneer dingen nog erger zullen worden. En
deze hadieth komt voor in Ibn Majah:
حديث حذيفةبن
اليمان رضي الله عنه قال: قال رسولُ الله صلى اللهُ عليه وآله وسَلَّم : يَدْرُسُ
الإِسْلاَمُ كَمَا يَدْرُسُ وَشْيُ الثَّوْبِ، حَتَّى لاَ يُدْرَى مَا صِيَامٌ
وَلاَ صَلاَةٌ وَلاَ نُسُكٌ وَلاَ صَدَقَةٌ
Hoedhayfah zegt dat RasoelAllah SAWS zei dat de Islam zal slijten zoals je
kleren slijten, of door het wassen vaal worden. In die tijd was het kleuren van
kleding niet permanent, dus als je je kleren vaak waste, dan werden ze vaal tot
de kleur helemaal weg zou gaan. Hoedhayfah zegt dat dat met de Islam zal
gebeuren. De Islam zal langzaamaan verbleken tot er niets meer over is. De
mensen zullen niets weten over Salah (het gebed), ze zullen niets weten over
Siyaam (vasten), ze zullen niets weten over Ibadah (aanbidding), ze zullen
niets weten.
وَلَيُسْرَى
عَلَى كِتَابِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي لَيْلَةٍ، فَلاَ يَبْقَى فِي الأَرْضِ
مِنْهُ آيَةٌ
En Allah ST zal alle Qoer’aan van de wereld halen, er zal geen enkel vers
overblijven, in één nacht zal alle Qoer’aan van de wereld worden gehaald, er
zal niets van overblijven.
وَتَبْقَى
طَوَائِفُ مِنَ النَّاسِ: الشَّيْخُ الكَبِيرُ، وَالعَجُوزُ، يَقُولُونَ :
أَدْرَكْنَا آبَاءَنَا عَلَى هَذِهِ الكَلِمَةِ: لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ،
فَنَحْنُ نَقُولُهَا
RasoelAllah SAWS zegt, ‘En er zullen mensen blijven, oude mannen en oude
vrouwen die zullen zeggen, we hoorden onze voorouders zeggen laa ilaaha
illallah, een lange tijd geleden hoorden we de mensen zeggen laa ilaaha
illallah, en wij zeggen het nu. Dat is het enige wat ze zich zullen herinneren
van de Islam. Ze zullen niet weten wat Salah is, ze zullen niet weten wat Siyem
is, of Zakat, ze zullen niets meer weten. Het enige wat ze nog weten zijn deze
woorden, la illaha illallah. De oude man en de oude vrouw zullen zeggen, we
herinneren ons dat men heel lang geleden zei ‘la ilaaha illallah’ en wij zullen
het ook zeggen.
Silah, die een Tabi'ie was die onder Hoedhayfah studeerde, toen we
Hoedhayfah deze hadieth hoorden vertellen, zei hij tegen Hoedhayfah:
مَا تُغْنِي
عَنْهُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَهُمْ لَا يَدْرُونَ مَا صَلَاةٌ وَلَا
صِيَامٌ وَلَا نُسُكٌ وَلَا صَدَقَةٌ؟
Silah said, wat zal laa ilaaha illallah voor hen doen, als ze niets weten
over het gebed, vasten, de Hadj, de Ibadaat, en ze weten niks over het geven
van giften. Ze weten niets, dus wat zal laa ilaaha illallah voor hen doen? Hoedhayfah
draaide zich van hem weg, dus stelde hij zijn vraag nog een keer en Hoedhayfah draaide
zich weer van hem weg. Toen hij hem voor de derde keer vroeg, zei Hoedhayfah ‘Oh
Silah, laa illaha illallah zal hen redden van het Hellevuur, laa illaha
illallah zal hen redden van het Hellevuur, laa illaha illallah zal hen redden
van het Hellevuur, drie keer.
Allah ST zal deze mensen excuseren om hun onwetendheid. Ze kennen geen Salah,
ze kennen geen Siyaam, ze kennen geen Zakat. Ze weten het niet, ze hebben geen
kennis. Daarom zal Allah ST hen excuseren om hun onwetendheid en la ilaaha
illallah van hen aanvaarden, zelfs al is het maar een paar woorden, maar het
zal hen redden van het hellevuur zoals Hoedhayfah zegt, door hun onwetendheid.
Als de kennis daar was geweest, dan hadden ze moeten bidden, vasten, de hadj
verrichten en Sadaqah moeten geven. Dit is een voorbeeld van excuseren door
onwetendheid. De dingen zullen erg worden, het zal nog erger dan dat worden.
Hier weten de mensen alleen nog ‘laa ilaaha illallah’.
عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
قَالَ " لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى لاَ يُقَالَ فِي الأَرْضِ اللَّهُ
اللَّهُ
Anas zegt dat RasoelAllah SAWS zei dat er een tijd zal komen wanneer Allah,
de Naam van Allah niet zal worden genoemd op de hele aarde. Dit is overgeleverd
door Muslim. Er bestaan twee interpretaties van de betekenis van deze hadieth,
Ibn Kathier zegt dat er twee uitleggen zijn. De ene interpretatie is dat er
geen verhindering zal zijn van kwaad, want wanneer je kwaad wilt voorkomen, wat
doe je dan? Je herinnert de mensen aan Allah ST. Ze zeggen dat deze hadieth
betekent dat er geen Inkaar al-Moenkar zal zijn. Dan is er een tweede mening
die de betekenis van de hadieth letterlijk neemt, dat de Naam van Allah niet
wordt genoemd, je zult de Naam van Allah niet meer horen op aarde. Het zal dan
zo slecht zijn dat de mensen die dan leven zelfs de Naam van Allah niet
uitspreken. Dit is tegen het einde der tijden, dat is het absolute einde der
tijden. En dat is wanneer de Dag des Oordeels plaats zal vinden, het zal met
deze mensen gebeuren.
In de volgende hadieth overgeleverd door Imam Ahmad:
لَا تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى يَأْخُذَ اللَّهُ شَرِيطَتَهُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ ،
فَيَبْقَى فِيهَا عَجَاجَةٌ ، لَا يَعْرِفُونَ مَعْرُوفًا ، وَلَا يُنْكِرُونَ
مُنْكَرًا
RasoelAllah SAWS zegt, de Dag des Oordeels zal niet plaatsvinden voordat
Allah ST alle rechtschapen mensen van de aarde zal hebben gehaald. Allah zal
hun zielen wegnemen, en dan zullen er mensen overblijven, die niets weten, ze
weren het kwade niet af en ze doen geen goede daden. Abdoellah ibn Masoed zegt,
in deze tijd zal alle Qoer’an worden weggenomen van de aarde, inclusief uit de
harten van de mensen. Op een ochtend zullen ze wakker worden en dan zal er geen
Qoer’an meer zijn. En ibn Taymiyyah zegt, Allah ST zal het zodanig weghalen,
dat er geen Ayah (vers) overblijft in de hoofden van de mensen, en er zal geen
letter overblijven in de Moes-haf. Het zal worden weggenomen omdat de mensen
het niet verdienen. De mensen zijn zo slecht en kwaadwillend, dat ze de Qoer’an
niet verdienen. Allah ST zal het van hen wegnemen en de Dag des Oordeels zal aanbreken.
Nummer Dertien: De toename van
veiligheidstroepen
RasoelAllah SAWS zegt, overgeleverd door at-Tabarani:
سَيَكُونُ
فِي آخِرِ الزَّمَانِ شَرَطَةٌ ، يَغْدُونَ فِي غَضَبِ اللَّهِ ، وَيَرُوحُونَ فِي
سَخَطِ اللَّهِ ، فَإِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ مِنْ بِطَانَتِهِمْ
RasoelAllah SAWS zegt dat er een tijd zal komen wanneer er
veiligheidstroepen zullen zijn, die ‘s ochtends zullen uittrekken met de woede
van Allah op hen, en ze zullen ‘s avonds terugkomen, met de woede van Allah op
hen. Pas op, laat je niet met hen in. Deze hadieth spreekt over de
veiligheidstroepen die de mensen bespioneren en hen onderdrukken, ze weerhouden
hen van het aanbidden van Allah ST en ze bespioneren hen wanneer ze naar de
moskee gaan, ze bespioneren hen als ze Da’wah verrichten (mensen tot de islam
oproepen). Als ze de waarheid zeggen, brengen ze hen naar de gevangenis, ze
folteren hen en doden hen, dat is waar ze het over hebben. Het gaat over deze
veiligheidstroepen, niet de veiligheidsagenten of politie die de wet handhaven,
handhaving van de wet is anders. Hier wordt gesproken over de
veiligheidstroepen die de leiders en regeringen verdedigen, en ze verdedigen de
religie van Allah ST niet. Degenen die de mensen onderdrukken en RasoelAllah
SAWS zegt ze vertrekken ‘s ochtends met de woede van Allah op hen, en ze komen
‘s avonds terug met de woede van Allah op hen.
Kijk uit, wees niet een bondgenoot van dezen. Wees niet een van hun
adviseurs, wees niet een van hen, help of steun hen niet. RasoelAllah SAWS zegt
‘Wees niet een van hun adviseurs, wees niet een van hen, help of steun hen niet’.
RasoelAllah SAWS zegt niet, wees niet een van hen, RasoelAllah SAWS zegt je
moet hen zelfs niet helpen, wees niet iemand die hen steunt, blijf weg van deze
mensen die de moslims onderdrukken. Dit is niet iets dat alleen nu zou bestaan,
het gebeurde onder een aantal van de Kaliefen van Oemayyah en een aantal van de
Kaliefen van Bani Abbaas en Khoelafah Oethmaaniyyah, het is al een lange tijd
aan de gang in de islamitische wereld. Het is het onderdrukken van de mensen en
het is een test van Allah ST voor deze oemmah. Jullie kennen het verhaal van Imam
Ahmad ibn Hanbal en wat hem overkwam. Alle vier geleerden zijn in een Fitnah
geraakt door de veiligheidstroepen, of het nu gaat om Imam Aboe Haniefah, of
Imam Maalik, zijn schouder werd ontwricht, en Imam ash-Shafi’ie, ze stonden op
het punt hem in de gevangenis te zetten, maar hij slaagde erin te ontsnappen,
en Imam Ahmad werd gefolterd in de gevangenis. Ibn Taymiyyah verbleef lange
tijd in de gevangenis en stierf daar ook. Tegenwoordig zien we dat vele van de
rechtschapen geleerden worden gecensureerd, gefolterd, het zwijgen opgelegd, in
de gevangenis geworpen en sommigen werden omgebracht.
Nummer Veertien: Zina heerst alom
RasoelAllah SAWS zei in de hadieth overgeleverd door al-Bukhari:
إِنَّ مِنْ
أَشْرَاطِ... وَيَظْهَرَ الزِّنَا
Dat Zina alom verspreid zal zijn. In een andere hadieth, welke een
wetenschappelijk wonder is van de hadieth van RasoelAllah SAWS, de Profeet SAWS
zegt dat wanneer Zina alom voorkomt tot de mensen er openlijk reclame voor
maken, dan zal Allah ST hen treffen met ziektes die niet onder hun voorouders
voorkwamen. RasoelAllah ST zegt in deze hadieth dat als de mensen Zina
verrichten, niet slechts het verrichten, maar het openlijk bedrijven, open en
bloot, en er wordt reclame voor gemaakt, dan zegt RasoelAllah SAWS zal Allah ST
ziektes en aandoeningen naar de mensen sturen die onder hun voorouders niet
voorkwamen. En dat is precies wat er gebeurd is, bijv. AIDS. AIDS is een ziekte
die eerder niet voorkwam, en Allah ST stuurde het aan de mensen door Zina, het
is Zina wat wijdverspreid is en openlijk gebeurt. Kijk naar de reclameborden
die reclame maken met Zina, de tv maakt reclame voor Zina, films maken reclame
voor Zina, al deze films en soapseries en programma’s die praten over relaties
tussen mannen en vrouwen, vriendjes en vriendinnetjes, romantiek, al die
dingen, het is allemaal reclame voor Zina. Zelfs reclame voor sigaretten of
auto’s, daar moet altijd naakt bij, dat is reclame voor Zina en Allah ST stuurt
deze ziektes.
Mensen moeten niet denken dat als ze een geneesmiddel vinden dat AIDS
geneest dat dan het probleem is opgelost. Allah ST stuurt dan een andere
ziekte. Net zoals Allah ST AIDS zond wat eerder niet bestond, duizenden en
duizenden jaren lang, de mensheid kende deze ziekte niet, het is iets dat
zomaar ineens opkwam. Allah ST zal andere ziektes sturen die de mensen
vernietigen. En dit is een van de tekenen die zullen gebeuren, soms
gedeeltelijk, maar uiteindelijk zal het alom heersen. En RasoelAllah SAWS zegt
in de hadieth die is overgeleverd door Muslim, dit is na de tijd van ‘Isa ibn
Maryam. Allah ST zal de zielen van de gelovigen wegnemen, en dan tenslotte
zullen de slechte mensen overblijven en ze zullen sexuele gemeenschap met
elkaar hebben net als ezels, wat wil zeggen, ze zullen als beesten zijn. Er
zijn geen regels en bepalingen, alles zal toegestaan zijn voor de wet, alles is
legaal. Vrije omgang tussen de sexen en relaties tussen de mensen zullen net zo
zijn als die van het dierenrijk zoals de ezels, en bij ezels is alles open en
bloot.
En er is een hadieth die beschrijft dat:
وَالَّذِي
نَفْسِي بِيَدِهِ لا تَفْنَى هَذِهِ الأُمَّةُ حَتَّى يَقُومَ
الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَيَفْتَرِشْهَا فِي الطَّرِيقِ فَيَكُونُ
خِيَارُهُمْ يَوْمَئِذٍ مَنْ يَقُولُ لَوْ وَارَيْتَهَا وَرَاءَ هَذَا الْحَائِطِ
RasoelAllah SAWS zegt, deze oemmah zal niet eindigen tot er een tijd zal
komen wanneer een man een vrouw zal benaderen en midden op de weg
geslachtsgemeenschap met haar zal bedrijven, midden op straat in het bijzijn
van alle mensen. RasoelAllah SAWS zegt dat de besten in die tijd, de meest
rechtschapen mensen in die tijd zullen dan tegen hen zeggen, ‘Kunnen jullie
alsjeblieft achter die muur gaan?” Ga achter de muur, dat zullen de besten
onder hen zijn. Hij weerhoudt hen niet van Zina, hij schreeuwt en roept niet
naar hen, hij zegt alleen maar “Excuseer mij, kunnen jullie alsjeblieft achter
die muur gaan?” en dat zal de beste onder hen zijn. Dat is een tijd van kwaad.
Wat de kwestie van Zina betreft. Zina is nu wijdverspreid, hoewel niet in
die mate, maar Zina is wijdverspreid in de islamitische en niet-islamitische
wereld. We moeten eerlijk zijn, soms praten we over de ziektes van de
niet-islamitische wereld, maar we moeten het feit erkennen dat de
niet-islamitische cultuur, de cultuur van Hollywood nu een wereldomvattende
cultuur is. De satelietten verspreiden het over de hele wereld, mensen in de
heiligste plaatsen zien precies hetzelfde als wat jij op de tv hier ziet, er is
geen enkel verschil. En je zult zien dat de schotelantennes die je tv zenders
van over de hele wereld bij je thuis brengen, nu in hutjes en huizen zijn in
delen van de islamitische wereld die zo afgezonderd zijn van de wereld en zo
moeilijk te bereiken, dat degenen die oproepen tot de islam ze honderden jaren
lang niet konden bereiken. Misschien dat Da’wah deze mensen in de islamitische
wereld niet heeft bereikt, omdat ze ergens bovenop een berg wonen of midden in
de wouden, maar je zal ontdekken dat Hollywood hen wel heeft bereikt. Films en
naaktheid en de vernietiging van deze cultuur is nu globaal, het is niet iets
plaatselijks, het is nu geglobaliseerd. En de verhalen die we nu horen in de
islamitische wereld, in bepaalde gemeenschappen die vrij conservatief waren,
daar is het nu anders. Jammergenoeg gaat alles bergafwaarts.
En een van de redenen is dat wij erin meehelpen. Het is niet slechts de
media, wij helpen er ook mee, want wij hebben Halal moeilijk gemaakt en Haram
gemakkelijk. Kijk eens naar hoe moeilijk het is om te trouwen in onze cultuur.
Wij hebben het huwelijk bijna onmogelijk gemaakt in onze cultuur in de
moslimwereld voor sommige mensen. Dus de mensen kunnen niet gaan trouwen. De
financiële lasten en de verantwoordelijk die op de schouders van de man en de
vrouw worden geworpen voor het huwelijk maakt het erg moeilijk voor sommige
mensen om te trouwen, en voor sommigen is het onmogelijk. Maar tegelijkertijd
is Zina erg gemakkelijk, de wetten maken het gemakkelijk, de media maken het
gemakkelijk. En in de tijd van de Sahaba RA was het huwelijk een heel eenvoudig
iets. De Khoetbah en het huwelijk konden allemaal in een paar uren of dagen
worden geregeld. Heel eenvoudig en weinig lasten. Nu moet er een Mahr zijn, een
bepaalde som geld, er moeten sieraden worden gekocht, er moeten meubels zijn,
dit moet er zijn, dat moet er zijn, er moet een bepaald niveau zijn. Ik ben op
zoek naar een dokter of een ingenieur voor mijn dochter, zulke dingen kom je
tegen in islamitische tijdschriften. Je komt tegen dat een vrouw van 28 op zoek
is naar een echtgenoot uit haar land, en het moet een dokter of een ingenieur
zijn. Zelfs al is hij de persoon die het dichtst bij Allah ST is, dan volstaat
dat niet, het moet een dokter zijn. Wordt het zo de moslims niet moeilijk
gemaakt om te trouwen?
RasoelAllah SAWS zei:
إِذَا
أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ ، إِلا تَفْعَلُوا
تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ
Als een man naar je komt en hij wil met je dochter trouwen en je bent
tevreden over zijn religie en zijn karakter, en je weigert om hem te trouwen,
dan zal er fitnah op aarde zijn, en veel verderf. RasoelAllah SAWS had het over
het sociale verderf dat zal gebeuren, en uiteindelijk zal het jezelf deren,
omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, we lijden hier allemaal samen
onder. We brengen onze dochters groot in hetzefde milieu en we zullen er de
prijs voor betalen als we deze situatie niet corrigeren. En let eens op de
exacte termen die RasoelAllah SAWS gebruikte, je bent tevreden met de religie
en het karakter. De Dien, de Salah en de Ibaadah maar het karakter is ook
belangrijk. Het kan een religieuze persoon zijn, maar tevens wreed, ruw. Daarom
zei RasoelAllah SAWS het karakter, het karakter moet ook goed zijn, niet alleen
de religie maar de religie en het karakter. Aan de andere kant, als iemand een
goed karakter heeft, maar geen religie, dan wordt het ook niet geaccepteerd,
hij moet ze beide hebben.
Een geleerde zei eens dat de rijke mensen een grote Sadaqah zouden geven en
beloning krijgen als zij er zorg voor zouden dragen om drie stellen te huwen,
of vier, tijdens zijn leven. Het is beter sponsor te zijn van een huwelijk dan
geld te geven aan bedelaars die bij de moskee rondlopen. Die geleerde wilde
zeggen dat die bedelaars bij de moskee, dat hadden zakenmensen kunnen zijn, en
dit laat ons zien dat zelfs bij onze Sadaqah horen we te herzien hoe we onze
Sadaqah geven. We zijn erg emotionele mensen, we zien iemand huilen of bedelen en
dit is iets wat we in veel islamitische landen zien, dat mensen bij de moskee
gaan bedelen. En je zult zien dat bijna iedereen hen geld geeft, maar je ziet
ook dat mensen die echt Sadaqah nodig hebben geen Sadaqah ontvangen, ze krijgen
geen hulp. Bijvoorbeeld, een jonge man en een jonge vrouw die willen trouwen,
maar ze hebben er geen geld voor. Er wacht een grote beloning als zij bij
elkaar worden gebracht en een gezin zullen vormen.
Die hadieth die ik noemde, over de man en de vrouw die Zina op straat
bedrijven, open en bloot voor iedereen. Al-Qurtubi zegt dat dit een teken is
van Profeetschap van RasoelAllah SAWS, hij sprak over de dingen die zullen
gebeuren, vooral in onze tijd. Al-Qurtubi beschreef de situatie in zijn
tijdperk, in Andalusië, de moslims in Spanje. Wat was de oorzaak dat ze deze
vestiging van de islam verloren, wat op een bepaald punt een kalifaat op zich
was? Het kalifaat was in Baghdad, het islamitische kalifaat was in Baghdad en
de moslims waren het er lange tijd niet eens over het concept van twee
kalifaten te hebben. Er moest slechts één kalifaat zijn voor de moslims.
Moslims waren lang in Spanje, hoewel ze onafhankelijk waren van de Khilafah
Abbassiyyah, maar ze durfden zichzelf nooit een kalifaat te noemen. Maar ze
werden zo groots, zo weelderig, rijk, en zo sterk dat ze zoveel vertrouwen in
zichzelf kregen, dat ze een kalifaat vormden. En dat was de eerste keer in de
moslimwereld dat er tegelijkertijd twee kalifaten bestonden. Een kalifaat in Qortoba
en een kalifaat in Baghdad. Spanje was dus lange tijd een vesting van de
moslims, hoe raakten ze het kwijt? Nu zijn er geen moslims meer in Spanje,
behalve immigranten die ernaar zijn verhuisd, maar de oorspronkelijke bewoners
van een paar honderd jaar geleden, die zijn er niet meer. Hoe konden de moslims
dat verliezen? De islam kwam naar Egypte, en Egypte is nog steeds islamitisch,
ook Afghanistan, dat is nog steeds islamitisch, net als Pakistan. Hoe kan het
dat de islam 800 jaar in Spanje bleef en daarna volledig werd verlaten? De
islam werd weggevaagd uit Spanje.
Een van de redenen zou kunnen zijn door de extreme extravagantie van de
moslims die toen in Spanje woonden. Die waren zo rijk, zo goedgesteld, en er bestond
sociaal verderf onder hen. Ze zeggen dat er een prostituee was die op haar
voorhoofd een zin uit een gedicht schreef, ze nodigde anderen uit en ging de
straat op. En al-Qurtubi beschreef zijn tijd, hij zei deze dingen gebeurden in
onze tijd. Dat is de reden waarom de moslims Spanje verloren, door zulke
dingen.
Nummer Vijftien: De verspreiding van Riba
Riba, wat we kunnen vertalen als rente, financiering, een hypotheek, het is
er in verschillende vormen maar het betekent allemaal hetzelfde, het is Riba. Woeker
is de vertaling van het woord, maar dat wordt niet meer gebruikt, we moeten de modern
termen ervoor kennen. En Riba is een van de grote zonden, en het is een van de
twee zonden warover Allah ST heeft laten weten dat Hij oorlog zal voeren tegen
degene die deze zonde begaat. Er zijn twee zonden waarvan Allah ST heeft gezegd
dat Hij er oorlog tegen zal voeren. De ene is Riba, en de andere is:
مَنْ عَادَى
لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ
‘Eenieder
die Mijn Awliyaah, mijn vrienden, als vijanden neemt, Ik zal oorlog tegen hem
voeren.’ Dat zijn de enige twee zonden waarover Allah ST zei dat Hij er oorlog
tegen zal voeren, en Allah ST zegt in de Qor’an:
فَأْذَنُوا
بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
Dat Allah ST oorlog tegen je zal voeren. Ibn Abbaas RA zegt in de tafsier
van deze ayah, dat op de Dag des Oordeels degene die Riba gebruikte zal opstaan
alsof hij door de duivel is bezeten. Er zullen hem wapens worden gegeven en er
zal tegen hem worden gezegd, maak je klaar voor de strijd, ga maar vechten, je
gaat vechten tegen Allah ST. RasoelAllah SAWS zei:
بَيْنَ
يَدَيِ السَّاعَةِ يَظْهَرُ الرِّبَا
‘Als de Dag
des Oordeels nadert, als het Uur nadert, zal Riba wijdverspreid zijn.’ De
Profeet SAWS zegt in deze hadieth dat Riba op een dag wijdverspreid zal zijn,
en deze hadieth werd overgeleverd door at-Tabarani.
Ten tijde van de Profeet SAWS waren er twee soorten Riba: Riba al-Fadl en
Riba Nasi'ah. Riba Nasi'ah is het soort Riba dat is gebaseerd op tijd. En Riba
al-Fadl, dat is wanneer je goud ruilt voor goud, en zilver voor zilver, en je
voegt een som toe. Je handelt dus in hetzelfde product maar je voegt een bedrag/som
toe, dat wordt Riba al-Fadl genoemd. Dat type bestaat nu nog, maar de meeste
soorten Riba nu zijn van de categorie Riba an-Nasi'ah. In de tijd van
RasoelAllah SAWS was de traditionele vorm ervan, in de tijd van Djaahiliyyah
(voor de komst van de islam), hetgeen de Profeet SAWS verbood, was dat ik geld
van jou zou lenen, en je gaf me een maand of zo de tijd en als ik binnen die
maand terugbetaalde, dan betaalde ik hetzelfde bedrag terug. Maar als ik langer
dan een maand nodig had, dan zou jij Riba gaan berekenen over dat geld. Dat
wordt Riba an-Nasi'ah. Het is in principe vrijwel gelijk, of bijna dezelfde
overeenkomst als je een creditcard gebruikt. Ze geven je een maand of zo
uitstel, en als je binnen die maand betaalt dan is het ok, maar als je die
datum overschrijdt dan moet je kosten betalen. En dat is de vorm die bestond
ten tijde van RasoelAllah SAWS , en men noemde het Riba an-Nasi'ah. Ze zeiden
dan betaal me nu, en je betaalt hetzelfde bedrag, maar als je die datum
overschrijdt, dan moet je meer betalen. Tegenwoordig wordt het in vele vormen
geformuleerd en gepresenteerd; een hypotheek, financiering bijvoorbeeld. En je
zult maar zelden een onderneming vinden die geen lange termijn lening of korte
termijn lening heeft.
Bijna iedereen in Amerika heeft wel een lening, een of andere soort lening,
op één of andere manier een soort schuld waarbij Riba wordt doorberekend.
Daarom zei RasoelAllah SAWS in deze hadieth die echt deze tijd waarin wij leven
een voorbeeld is:
لَيَأْتِيَنَّ
عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يَبْقَى أَحَدٌ إِلاَّ أَكَلَ الرِّبَا فَإِنْ لَمْ
يَأْكُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ بُخَارِهِ
RasoelAllah SAWS zegt, er zal een tijd komen wanneer iedereen rente zal
gebruiken, en wie zich niet inlaat met Riba, dan zal toch het stof van de Riba
op hem vallen. Riba is zo wijdverspreid dat bijna iedereen het gebruikt, en
uitzonderingen die het niet doen, het stof van Riba zal hen bereiken. Zodoende
zal je toch geschaad worden.
Deze hadieth zou betekenen dat de transacties gebaseerd zijn op Riba, en
als je probeert het te ontlopen, zal je veel ervan kunnen ontwijken, maar je
zult er toch door worden beïnvloed omdat het een wereldwijde economie is. Waar
brengen we ons geld naartoe? We nemen een lopende rekening. Een lopende
rekening is niet gebaseerd op Riba, maar velen ook weer wel, maar bij een
lopende rekening betalen ze je geen rente, maar je wordt toch geraakt door het “stof”
van de Riba omdat je je geld bij een instelling afgeeft die honderd procent
gebaseerd is op rente. Hoewel je zelf geen rente neemt, maar je krijgt het “stof”
ervan toch, en dit is een wijze van spreken natuurlijk. Vroeger waren de wegen
niet geasfalteerd, het waren straten van modder, en wanneer een paard
langsreed, zelfs al deed je nog zo je best om schoon te blijven, deze
vervoersmiddelen kwamen voorbij en verspreidden dan een hoop stof, en er zou
dan stof op je belanden. Dus hier wordt gezegd dat je moet proberen zo schoon
mogelijk te blijven, dat is goed, maar het stof zal je bereiken. Dat geldt nu
ook, probeer zo schoon mogelijk te blijven, maar het stof zal je toch bereiken.
Het is een ramp, want Riba zegt Allah ST:
يَمْحَقُ
اللَّهُ الرِّبَا
Allah ST zegt dat Allah ST Riba zal vernietigen. Zodoende is er geen
zegening in Riba, een wereld die met Riba werkt zal geen zegening zien, we
worden er dus allemaal door geschaad
hoewel we het niet gebruiken. En de globale economie is nu bijna overal
waar je naar toe gaat, zonder uitzondering, één centrale steunpilaar van de
economie van de wereld is nu de rentevoet. Alsof de hele wereld is verzonken in
een zee van rente. Dus in deze zin zijn dit erg slechte tijden, en de Islam is
niet slechts de rituelen van Ibadah die we doen, maar de Islam is een
begrijpelijk systeem dat ons leert hoe we met ons geld om moeten gaan. Als we
ons geld scheiden van de Islam, dan scheiden we ons sociale leven van de Islam,
en gaan we de politiek scheiden van de Islam, en gaan we ons sociale leven
scheiden van de Islam. Waar hebben we de Islam dan bij gelaten? We proberen om
de religie van Allah ST, welke heel allesomvattend is, los te maken van alles.
RasoelAllah SAWS zegt:
يَأْتِي
عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ ، لَا يُبَالِي الْمَرْءُ مَا أَخَذَ مِنْهُ ، أَمِنَ
الْحَلَالِ أَمْ مِنَ الْحَرَامِ
RasoelAllah SAWS zegt, er zal een tijd komen wanneer mensen zich niet meer
druk maken over waar hun geld vandaan komt, of het Halal is of Haraam. De
mensen willen alleen maar geld verdienen, dat is hun doel. Ze hebben een doel
en dat is rijkdom, geld verdienen, maakt niet uit hoe. Ze zullen proberen zich
te houden aan het rechtssysteem van het land waarin ze wonen, maar wanneer het
op de wetten van Allah ST aankomt, dat is niet relevant. Wat zulke mensen
betreft, die zullen verantwoordelijk worden gehouden en op de Dag des Oordeels wanneer
ze door Allah ST hierover gevraagd worden over elke cent, hoe ze die hebben
verdiend en hoe ze die hebben uitgegeven. Dit zijn de vier vragen die een ieder
zal worden gesteld: je geld, je vermogen, hoe je het hebt verdiend en hoe je
hebt uitgegeven, je zult worden gevraagd over iedere cent.
Nummer Zestien: Het decoreren van al-Masaadjid
En ook dit is een teken dat al zichtbaar is. De hadieth is overgeleverd
door ibn Majah:
لا تَقُومُ
السَّاعَةُ حَتَّى يَتَبَاهَى النَّاسُ فِي الْمَسَاجِدِ
RasoelAllah SAWS zegt dat er een tijd zal komen wanneer de mensen trots
zullen zijn, of zullen wedijveren in het bouwen van Masaadjid (moskeeën), welke
moskee mooier is, dus we wedijveren onderling bij het bouwen van moskeeën. En
een opdracht van Omar ibn al-Khattab, overgeleverd door al-Bukhari:
وَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ : كَانَ سَقْفُ الْمَسْجِدِ مِنْ
جَرِيدِ النَّخْلِ ، وَأَمَرَ عُمَرُ بِبِنَاءِ الْمَسْجِدِ ، وَقَالَ : أَكِنَّ
النَّاسَ مِنَ الْمَطَرِ وَإِيَّاكَ أَنْ تُحَمِّرَ
أَوْ
تُصَفِّرَ فَتَفْتِنَ النَّاسَ
Aboe Sa’ied al-Khoedri zei dat het dak van de Masjid van RasoelAllah SAWS
in Medina was gemaakt van palmboombladeren. Dus brachten ze takken van de
palmbomen met bladeren en die legden ze over elkaar heen, en dat was dan het
dak. Vanzelfsprekend was het enige doel van dit dak het verschaffen van
schaduw. Het was niet waterdicht, water lekte er dus doorheen. Wanneer het regende
was de hele moskee doorweekt. Dat was de situatie van de moskee ten tijde van
de Profeet SAWS en in de tijd van Aboe Bakr. En toch was het de meest gezegende
moskee ter wereld. Dat is waaruit de daw’ah kwam, heel eenvoudig. Het is dus
niet een kwestie van een gebouw en hoe mooi dat wel niet is, dat is nooit de
maatstaf. De Masjid van RasoelAllah SAWS was de meest gezegende moskee ter
wereld, dat is waar de daw’ah van de Islam werd verspreid, en het had niet eens
een waterdicht dak. Ten tijde van Omar ibn al-Khattab, bracht die een metselaar
en zei hem een waterdicht dak te bouwen, zodat er geen regen meer doorheen zou
komen. En vervolgens zei hij tegen hem om geen rood of geel te gebruiken, want
dat zijn heldere kleuren. Hij zei tegen deze bouwvakker, gebruik deze twee
kleuren niet, want dat zou de mensen afleiden.
En toen zei Anas ibn Malik:
وَقَالَ
أَنَسٌ : يَتَبَاهَوْنَ بِهَا ثُمَّ لَا يَعْمُرُونَهَا إِلَّا قَلِيلًا ، وَقَالَ
ابْنُ عَبَّاسٍ : لَتُزَخْرِفُنَّهَا كَمَا زَخْرَفَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى
Anas ibn Maalik zei, er zal een tijd komen wanneer de mensen trots zullen
zijn op hun moskee en ze lieten die niet tot bloei komen. Ze waren dus trots op
hun moskee, maar niemand ging naar de moskee. Ze bouwden de moskee slechts
omwille van het bouwen van een moskee, maar de moskee is doods, er wordt niet
in geleefd. En Ibn Abbaas zei, er zal een tijd komen wanneer jullie jullie
moskeeën zullen versieren zoals de joden en de christenen dat doen. Nu zijn we
de kwestie van rood en geel ver voorbijgestreefd, nu is het goud wat er
straalt, enorm grote kroonluchters en kalligrafie, in alle heldere kleuren die
je je maar in kunt denken. Toen Omar ibn al-Khattab dit zei, gebruik geen rood
en geel, was dat met betrekking tot de kwestie van afleiden, want, zei hij,
zodat dat de mensen niet af zal leiden. En dat waren de twee kleuren die toen
bestonden wat betreft verf, want ze gebruikten al-Asfar. Dat is een materie die
een gele of rode kleur geeft, het werd meestal gebruikt om hun kleren mee te
verven, en ze gebruikten het ook als verf. Dus hij zei de bouwvakker om dat
niet te gebruiken.
En je zult zien dat het gebedskleed dat voor het gebed wordt gebruikt alle
soorten afleiding heeft wat je je maar in kunt denken. Er is nu een bedrijf in
Turkije die een nieuw gebedskleed heeft uitgevonden. Deze gebedsmat heeft
lichtjes aan alle randen zodat je het ‘s nachts als het donker is kan
gebruiken. Het berekent ook hoeveel Rakaah je hebt gedaan, zodat wanneer je een
Rakaah overslaat, dan hoor je een alarmbel om je aan te geven dat je een Rakaah
hebt overgeslagen. Ze vroegen een aantal Sjoejoech voor een fatwa om dit
gebedskleed te mogen gebruiken, en ze zeiden dat het haraam is. Het leidt je af
van het gebed, het is een elektronisch gebedskleed die bijhoudt hoeveel Roekoe,
hoeveel Soedjoed je hebt verricht, en het dan aan je meldt. En het heeft
lichtjes om alle randen, zelfs als het aardedonker is maakt het niet uit, want
het heeft allemaal lichtjes, een high tech gebedskleed.
Dit is afleiding van het gebed. Aboe Darda zei als je jullie moskeeën en de
moes-haf gaan versieren, dan zal vernietiging jullie overkomen. Dat is een
teken van vernietiging, als je de moskeeën gaat versieren en de moes-haf, en
dat is precies wat nu wordt versierd. Je hebt nu die heel dure speciaal gedrukte
moes-hafs met goudprint en bekleed met heel dure stof. En wat nu ook voorkomt
is dat moskeeën worden gebouwd waar heel veel geld in wordt gestoken. Soms
worden ze zelfs gebouwd soor mensen die niet eens bidden, door koningen of
presidenten die niet eens bidden. Ze staan niet bekend om hun gebed, maar ze
geven grote bedragen voor het bouwen van zo’n moskee, die mensen niet gaan
gebruiken. En je ziet dat de markt druk wordt bezocht, het is vol met mensen
net naast de moskee. En de moskee ziet er prachtig uit maar niemand gaat er naartoe
om te bidden. En het komt ook voor dat de moskee zo mooi is en zo
wonderbaarlijk, dat het als een museum wordt gebruikt, maar als het tijd is
voor het gebed bidt niemand er. Het is er voor de mensen om het te bezoeken en
het te bekijken, en vol bewondering te kijken naar de prachtige islamitische
architectuur. Aboe Darda zegt dat dit een teken van vernietiging is, en dat is
de wijsheid van Aboe Darda, wanr het is een teken van mensen die naar het symbolisme
gaan en die de hoofdzaak verlaten. Mensen zoeken slechts naar iets dat er mooi
uitziet, maar ze zijn niet geïnteresseerd in de essentie, en dat is een teken
dat het gedaan is met de mensen.
Nummer Zeventien: Het bouwen van hoge gebouwen
وَأَنْ تَرَى
الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي
الْبُنْيَانِ
RasoelAllah SAWS dat je zult zien dat blootsvoetse, naakte, arme herders
van geiten en schapen met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen, en
dit is overgeleverd door Muslim. De Profeet SAWS beschreef hen als blootsvoets
en naakt, maar dit betekent niet dat ze geen kleren hebben, maar het betekent
dat ze arm zijn, dat ze maar nauwelijks hun schaamte kunnen bedekken. En ‘Aala,
dat betekent arm. Het zijn schaap- of geitenherders, ze wedijveren met elkaar
in het bouwen van hoge gebouwen. En Allahoe A'lam, we vinden in deze Ahadieth
een indicatie dat hier de moslim oemmah wordt beschreven, niet de ongelovigen. Veel
van de tekenen van de Dag des Oordeels worden door de Profeet SAWS beschreven,
dingen die met zijn oemmah zouden gebeuren. Sommige tekenen gaan heel duidelijk
over de wereld in het algemeen, of over een specifiek volk. Maar wanneer er
geen indicatie in de hadieth bestaat over een specifiek volk, dan nemen we aan
dat het over de moslim oemmah gaat.
Dit is een van de Ahadieth die mensen beschrijft die heel arm waren en
plotseling rijk werden. Ze hebben zoveel geld dat ze niet bouwen omdat het
nodig is, maar ze wedijveren met elkaar. Ze wedijveren met elkaar wie hoger dan
de ander bouwt, en tekenen hiervan zie je in de Golfstaten bijvoorbeeld, door
de olierijkdom. Mensen die heel erg arm waren, hebben plotseling veel geld dus
nu kunnen ze met elkaar wedijveren in het bouwen. Er was een tijd dat ze niet
eens een eigen huis konden veroorloven, en nu wedijveren ze met elkaar in het
bouwen van hoge gebouwen. Deze hoge gebouwen worden gebouwd in gebieden waar
gemakkelijk horizontaal zou kunnen worden uitgebreid, ze hadden niet omhoog de
lucht in te hoeven gaan, het is geen New York City of Manhattan, waar geen
ruimte over is. Hier gaat het om een gebied wat een woestijn is, het is leeg,
je kunt zo horizontaal gaan als je wilt, je raakt alleen maar zandheuvels, verder
zie je niets. En desondanks gaan de mensen de lucht in bouwen, en dat is
duidelijk om de reden van wedijveren. En dat was een teken van het volk van 'Aad,
dat was een van de eigenschappen van het volk van 'Aad:
أَتَبْنُونَ
بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ (١٢٨) وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ
تَخْلُدُونَ (١٢٩)
Hun Profeet, Hoed, zei tegen hen volgens de Qoer’aan, jullie bouwen uit
elke berg monumenten…verspilling, je hebt het niet nodig. Ze bouwden monumenten
bovenop de heuveltoppen, ze wonen in de valleien, maar ze bouwen monumenten
bovenop de heuveltoppen die geen nut hebben. Ta’bathoen, ‘Abath betekent
verspillen, ze verspillen hun geld, ze doen het uit arrogantie en trots.
18:
De slavin bevalt van haar meesteres
Dit
is de bekende hadieth van Djibriel, in Bukhari en Muslim. Djibriel vroeg de
Profeet SAWS over de tekenen van de Dag des Oordeels. RasoelAllah SAWS zei dat
één van de tekenen is dat de vrouw zal bevallen van haar meesteres, of dat de
slavin zal bevallen van haar meester/es.
De
geleerden geven hier een paar uitleggen aan. Een ervan is dat de kinderen zo
ruw, ongehoorzaam en agressief zullen worden in hun gedrag ten opzicht van hun
moeder, in die mate dat het een sort slaaf en meester relatie wordt. Het kind
zal als de meester zijn en de moeder als een slavin. Dit is de opinie van Ibn
Hajar. Hij zegt “Deze mening verdient de voorkeur, want het is de meest
algemene.” Ik denk dat we dit al om ons heen zien. Vroeger bestond er in
islamitische en niet islamitische culturen veel respect voor de ouders. Zelfs
in Amerika (wat nog maar 200 tot 3oo jaar oud is). Slechts een paar generaties
terug was er veel meer respect voor de ouders. Nu zie je dat wanneer ze 18
zijn, of zelfs jonger, dat ze zich losmaken van het gezin, ze voelen geen
enkele verplichting tegenover de ouders. Dat is volgens de wet. Als de zoon of
dochter 18 jaar is, kunnen de ouders niets meer van hen krijgen. De woorden en
daden in de praktijk zijn nog erger. Je hoort vreselijke verhalen over hoe
kinderen hun ouders behandelen.
Het
is een leerstelling van de Islam – en van het gezonde verstand - dat de ouders zoveel voor het kind hebben
gedaan, dat ze daarom op de plaats na Allah ST komen in termen van
verplichtingen. Allah ST heeft het meeste voor ons gedaan – wij zijn Hem alles
verschuldigd, en Hij is ons niets verschuldigd. Daarom zou onze dankbaarheid
aan Allah ST zijn gericht. En daarna aan de ouders.
Allah
ST zegt in de Qor’aan: “Allah heeft opgedragen dat jullie niemand anders
aanbidden behalve Allah, en dat je plichtsgetrouw hoort te zijn ten op zichte
van je ouders.” De ouders komen als tweede – direct nadat Allah Zichzelf
noemde, noemde Hij plichtsgetrouwheid t.o.v. de ouders.
De
lijdensweg die de ouders doorgaan, de moeder en de vader, voor het kind. Het kind
was hulpelood, en niemand was er om hem te helpen behalve de ouders. De enige
manier waarop het kind kon overleven was via de hulp van de ouders, met het
vermogen dat Allah ST hen had gegeven. SobhaanAllah, op de leeftijd van 15, zal
dit kind niets terugbetalen. Dit is het toppunt van ondankbaarheid.
Wordt vervolgd............
Transcription Source: Anonymous
Geen opmerkingen:
Een reactie posten