Bron Engels
http://ummibraheem.wordpress.com/2008/03/26/cd-6-signs-19-38/
Nummer 19: Verspreiding van Bloedvergieten
RasoelAllah SAWS zegt, “Er zal een tijd komen wanneer haradj
wijdverspreid zal zijn.” De Sahabah vroegen, “Wat is haradj?” De Profeet SAWS zei,
“Het is een Abessijns woord (van Habasha) en het betekent moord en doodslag.” [Bukhari]
In
een andere hadieth,
Soms gebruikte de Profeet SAWS woorden die niet Arabisch
waren. Kharadj is een Abessijns woord, niet Arabisch. Ook gebruikte de Profeet
SAWS soms andere accenten, dus niet het Quraysh accent. De stam van Aboe Moesa
AlAsh’ari’s sprak bijvoorbeeld met een Jemenitisch accent. In plaats van “al” (te
vertalen met de, het of een) zeiden ze “am”. Ze vroegen RasoelAllah SAWS “Is er
een beloning voor het vasten?” [De spreker zegt het in het Arabisch om te laten
zien hoe de Profeet SAWS soms andere accenten gebruikte] Rasoelallah SAWS
antwoordde in hetzelfde accent, door te zeggen “Er is geen beloning voor het
vasten wanneer men reist.” Wat wil zeggen, er is een rokhsah (er is een excuus
om niet te vasten).
Hier gebruikt de Profeet SAWS het woord haradj. Deze
hadieth wil niet zeggen dat moslims tegen niet-moslims zullen vechten. Dat is de indruk die de Sahabah hadden.
In een andere hadieth, overgeleverd door Ahmad, net als
die hierboven, vroegen de Sahabah aan RasoelAllah SAWS, “Zal er meer moord en
doodslag zijn dan er nu is” De Profeet SAWS zei “Het zal niet om jullie tegen
de ongelovigen gaan. Jullie zullen elkaar doden (m.a.w. moslims die moslims
vermoorden).” De Sahabah vroegen, “Zullen we bij ons verstand zijn? (Waar zijn
onze hersenen dan?)” SobhaanAllah, zie hoe de Sahaba denken. RasoelAllah SAWS
zei “Het verstand van de mensen in die tijd zal weg worden genomen. En het
zullen lage mensen zijn en ze zullen denken dat ze iets volgen (religie), maar
ze zullen niets volgen.”
In een hadieth van Muslim, zei RasoelAllah SAWS, “Er zal
een tijd komen wanneer de moordenaar niet zal weten waarom hij moordt, en de
vermoorde niet zal weten waarom hij is vermoord. ” Men vroeg de Profeet SAWS “Hoe
kan zoiets gebeuren?” RasoelAllah SAWS zei “Dat zal de tijd zijn van haradj (wijdverspreide
moord). Vervolgens zei hij, “Degene die werd vermoord en de moordenaar zullen
beide in het hellevuur belanden.” Waarom? Omdat ze allen op hetzelfde uit zijn, nl. elkaar vermoorden. Degene die vermoord werd had ook moorden in de
zin. Dat is een tijd van fitna. Dingen zullen onduidelijk zijn en de ziel zal
gemakkelijk worden genomen. Hoewel dat op zich een grote zonde is, moeten we
het gesprek tussen Abi Boerdaa en iemand van de Ansaar in het achterhoofd
houden:
Abi Boerdaa` zegt, “Ik was ten tijde van Ziyad op de
marktplaats, en ik sloeg mijn handen ineen (van verwondering). Een van de Ansaar,
wiens vader een Sahabi was, vroeg hem, “Waarom ben je zo verbaasd?” Abi Boerdaa`
zei, “Ik ben verbaasd omdat deze mensen dezelfde godsdienst hebben, dezelfde
Profeet, dezelfde da’wah, dezelfde hadj, … , en ze vermoorden elkaar. Hoe heeft
dat kunnen gebeuren?” Deze Ansaari zei,
“Wees niet verbaasd. Ik hoorde mijn vader zeggen dat
hij de Profeet SAWS heeft horen zeggen dat Allah ST genade toont aan deze
Oemmah, dat ze niet zouden worden gestraft in akhirah, maar hun bestraffing is
in dit leven. Dat zal zijn middels moord en beproevingen en problemen en zalaazil
(aardbevingen).” Dat wil zeggen dat de zonden van de Oemmah worden weggewist
door de dingen die hen in deze wereld overkomen.
Nummer 20:Het inkrimpen van de tijd
In een hadith van Bukhari, zegt Aboe Hurayrah dat
RasoelAllah SAWS zei “Als de Dag des Oordeels nadert, zal de tijd inkrimpen.”
RasoelAllah SAWS zei, “De Dag des Oordeels zal niet komen
tot de tijd inkrimpt. Een jaar zal als een maand zijn, een maand zal als een
week zijn, een week zal als een dag zijn, en een dag zal als een uur zijn, en
een uur zal zijn alsof een blad wordt verbrand. ”
Wat wil dit zeggen dat de tijd inkrimpt? Er zijn een
aantal interpretaties:
1. Er zal minder Baraka in de tijd zijn. De
tijd zal geen of minder zegeningen bevatten. We zien dat nu al: jaren en dagen
gaan voorbij, maar we hebben niets bereikt in die tijd. Onze dagen tellen 24
uren, net als die van Aboe Bakr, ‘Omar en de geleerden, maar we bereiken niet
zoveel als zij toen. Bijvoorbeeld Ibn Al Djawzie (een groot islam geleerde) zijn
tijd was gezegend. Toen hij stierf telden ze alle boeken die hij had
geschreven, en zeiden dat hij gemiddeld 11 pagina’s per dag zou moeten hebben
geschreven. [Vergeet niet dat in die tijd het veel moeilijker en tijdrovender
was om te schrijven zonder computers en typemachines) Ibn Taymiyyah schreef
eens een boek – Beschouwing van Aqiedah (AlAqiedah waasitiyya) – tussen Dhohr
en ‘Asr. Dit boek wordt nu op universiteiten onderwezen over een heel kwartaal
of zelfs een heel jaar, en nog klagen de studenten dat het te veel is! Ook
voelt het dat onze tijd te kort is door onze levensstijl. In de VS is er teveel vrije tijd. Overal is men
haastig. Maar op het platteland gaat het leven veel kalmer aan. SobhaanAllah,
de tijs is iets wonderbaarlijks. Een uur is een uur, maar op verschillende
plaatsen is er een groot verschil over wat je in een uur kan doen en hoe lang
het voelt.
2. Sommige
geleerden zeggen dat dit tijdens de tijd van de Mehdi zal zijn. De luxe
levensstijl zal laten lijken alsof de tijd heel snel voorbij gaat.
3. Het inkrimpen van de tijd dankzij de nieuwe vormen van
communicatie en transport. In termen van transport is het zo gemakkelijk om van
de ene kant van de wereld naar de andere te reizen. Je hoeft nu maar een paar
uren in een vliegtuig en je bent waar je wilt zijn. In vroegere tijden zou een
dergelijke reis jaren hebben geduurd. In termen van communicatie; we hebben
tegenwoordig zulke snelle communicatiemiddelen zoals de telefoon en e-mail.
Deze nieuwe vormen van transport en communicatie hebben de tijd “in doen
krimpen”.
4. De letterlijke inkrimping van de tijd. De
aarde zal sneller gaan draaien, etc. Onder wetenschappers bestaat een sterke
theorie over de big bang. Sommigen zeggen dat het universum begon als een big
bang en zal eindigen als een big crunch, oftewel de Eindkrak (ineenstorting). Allah
zegt in de Qor’aan dat de maan en de aarde samen zullen komen. We kunnen dit
niet als bewijs gebruiken, maar dat zijn de verzen van Allah die over de Dag
des Oordeels gaan.
Nummer 21: De nabijheid van de markten
RasoelAllah SAWS zei, “Een van de tekenen van de Dag des
Oordeels is dat de markten dicht bij elkaar zullen zijn.” SobhaanAllah,
dit is reeds gebeurd.
In vroegere tijden was er één markt in een stad, en
kleine winkels voor elke buurt. Kijk eens naar hoe dat nu is – elke buurt heeft
supermarkten en warenhuizen. In Jemen bijvoorbeeld was er een “Donderdagmarkt” en
een “Vrijdagmarkt”, etc. Steden hadden eens per week een markt. Tegenwoordig
zijn ze altijd open. En overal wordt verder doorgebouwd.
Nog niet zo lang geleden, slechts tientallen jaren terug,
waren markten erg sporadisch. Nu zijn ze overal te vinden.
Nummer 23: Verspreiding van handel
(Deze noem ik voor nummer 22 omdat het in relatie staat
met nummer 21)
RasoelAllah SAWS zei, “Zakendoen en handel zullen heel
wijdverspreid zijn. ” Mensen verlaten diverse banen om zaken te gaan doen. Het
computertijdperk heeft vele nieuwe mogelijkheden met zich mee gebracht. Er zijn
nieuwe vormen van zakendoen uitgevonden. Hierdoor is er een grote stijging in
zakendoen. Het heeft echter ook voor een grote vervorming gezorgd. Vroeger ging
de man op de boerderij werken en de vrouw bleef thuis om voor het huishouden te
zorgen. Maar nu, omdat er zoveel vraag is op het zakengebied, werken beide
ouders in de winkel en de kinderen zijn in een kinderdagverblijf.
RasoelAllah SAWS zei, “Zakendoen zal zo wijdverspreid
zijn, tot in die mate dat een vrouw haar man helpt met zijn zaken.” Is dat
oké of niet? wAllahu ‘Alam.
RasoelAllah SAWS zei in een hadieth van Bukhari, “In de
Naam van Allah, ik maak me geen zorgen over armoede van mijn Oemmah. Mijn zorg
is dat ze rijk worden en met elkaar gaan wedijveren in deze wereld zoals de
mensen voor jullie onderling wedijverden, en het zal jullie vernietigen zoals
het hen vernietigde.” Wedijveren in deze wereld leidt naar vernietiging.
Oneerlijke verdeling van rijkdom is een probleem, maar deze Oemmah heeft vele
natuurlijke rijkdommen en vermogen.
Nummer 22: Het verschijnen van Shirk
RasoelAllah SAWS zei, “Een van de tekenen van de Dag des
Oordeels is dat sommige stammen de ongelovigen zullen volgen, en sommige zullen
idolen aanbidden (heidense afgoden aanbidden).” Vormen hiervan komen al voor, Allahu
‘Alam of er nog andere zijn. Aanbidding van afgoden kan tegenwoordig worden
gezien bij de aanbidding van graven (van rechtschapen mensen).
Nummer 24: Zalzaal (Aardbevingen)
Taalkundig gezien kan zalzal betekenen aardbevingen en
grote rampen en beproevingen.
RasoelAllah SAWS zei in een hadieth, “Aardbevingen zullen
regelmatig voorkomen.”
In een andere hadieth door Ahmad, zei RasoelAllah SAWS,
“O zoon van Hawaala (een Metgezel), als je khilafaa het Heilige Land ziet
naderen (Palestina), dan is de tijd van aardbevingen en rampen en grote problemen
dichtbij gekomen. En het Uur zal dan dichter bij de mensen zijn dan mijn hand
bij jouw hoofd. ” Wat wordt er bedoeld met de khilaafa zal dicht bij het
heilige land zijn? Allahoe ‘Alam dat moet nog gebeuren. Dat is wanneer de Mehdi
en ‘Iesa ibn Maryam zullen komen. Dat zullen tijden zijn van vrede en
veiligheid, maar daarna zullen vreselijke rampen volgen en het einde der
tijden.
Nummer 25: Zinken, stenigen en in dieren veranderen
In een hadieth van At-Tirmidhi, zei RasoelAllah SAWS, “Aan
het einde van deze Oemmah zal er een zinken zijn, stenigen en het veranderen in
dieren. ” Het zinken verwijst naar het opslokken van de aarde. ‘Aa`isha vroeg RasoelAllah
SAWS, “Zullen we worden vernietigd alhoewel er rechtschapen mensen onder ons
zullen zijn?” RasoelAllah SAWS zei, “Ja, als het kwaad de overhand zal hebben.”
Dus zelfs als er rechtschapen mensen in de Oemmah zijn, zullen ze worden
vernietigd.
De meeste geleerden zeggen dat Maskh; het veranderen in
dieren, een letterlijke transformatie is. Sommige geleerden (opinie van een
minderheid) zeggen dat het een transformatie van het hart betekent.
Nummer 26: De opkomst van de lageren
In een hadieth van Ibn Maadjah, zei Aboe Hurayrah dat
RasoelAllah SAWS zei, “Er zullen sluwe (valse, gemene) jaren zijn, wanneer de
leugenaar zal worden geloofd en de waarheidsgetrouwe niet zal worden geloofd. De
onbetrouwbare zal worden vertrouwd en de betrouwbare zal niet worden vertrouwd.
De Ar-Roewaybadah zullen spreken.” De Sahabah vroegen, “Wie zijn de Ar-Roewaybadah?”
RasoelAllah
SAWS zei, “De lage personen.”
Al
deze dingen gebeuren vandaag de dag. Het ergste
is dat de lage persoon zal spreken. Dit betekent niet laag in de zin van een
klassenstelsel. Het gaat hier om mensen die laag zijn in de godsdienst en die
geen moraal en zeden hebben. Men zou nooit naar zo’n persoon moeten luisteren,
maar zij zullen degenen zijn die onderwijzen en die de zaken van de mensen
leiden.
In een hadieth van Ahmad, zei RasoelAllah SAWS, “Er zal
een tijd komen wanneer deze wereld zal toebehoren aan slechte zoon van de
slechterik.” AlManaawi zei in zijn uitleg van deze hadieth, “De rijkdom zal
toebehoren aan de slechten/kwaadaardigen. De machtspositie zal toebehoren aan
de slechten. En de eer zal toebehoren aan de slechten.” En als je wilt zien wie
dat zijn…Kijk dan naar de rijken en beroemden.
Je zult zien dat erg jonge mensen zangers worden en beroemd
worden. Als je de mensen vraagt wat ze van deze zanger of acteur vinden, dan
zullen ze zeggen dat hij “cool” is. Dat is precies dezelfde omschrijving die RasoelAllah
SAWS van deze mensen gaf. Hij zei, “Er zal een tijd komen wanneer men over een
man zal zeggen, ‘Hoe intelligent is hij?” De mensen zullen zeggen, ‘Kijk eens
hoe cool hij is.’ En ze hebben geen grammetje imaan in hun hart.”
[SubhaanAllah, ik denk dat dit een groot probleem is voor
de jeugd van tegenwoordig. Ze willen zich kleden en gedragen als deze beroemde
mensen. Het is zo fijn om te zien wanneer jongeren enthousiast naar een
bepaalde sheikh luisteren etc. Dus ik denk dat er dingen aan het veranderen
zijn, maar ik denk dat we onze kinderen meer moeten vertellen over de Sahabah. Ik
wil de dag meemaken dat ik de kinderen hoor zeggen , "Ik wil als Aboe Bakr
zijn! Ik wil als ‘Omar ibn Al Khattaab zijn!"]
Nummer 27: Je zult alleen Salaam zeggen tegen degenen die
je kent
RasoelAllah SAWS zei, “Eén van de tekenen van de Dag des
Oordeels is dat jullie alleen salaam zullen zeggen tegen degenen die je kent.” Vroeger
zeiden moslims Salaam tegen alle moslims die ze tegenkwamen – op de
marktplaats, in de moskee, etc. Nu zie je dat mensen alleen Salaam zeggen tegen
degenen die ze kennen. Als je Salaam tegen iemand zegt tegen iemand die je niet
kent, kijken ze vaak verbaasd. [Mijn eigen persoonlijke ervaring – Ik zei Salaam
tegen mensen en ze kijken een beetje verbaasd zo van ‘ken ik jou?’ Maar Alhamdoelillah
zijn er ook nog mensen die dan glimlachen en die ook jouw glimlach
beantwoorden.]
Nummer 28: Vrouwen zijn gekleed, maar naakt
In een hadieth van Muslim, zei RasoelAllah SAWS, “Een van
de tekenen van de Dag des Oordeels is dat er vrouwen zullen zijn die gekleed
zijn, maar naakt. Hun hoofden zijn als de bulten van kamelen [verwijzend naar
hun haarstijl]. Ze zullen het Paradijs niet binnengaan of het zelfs niet
ruiken, hoewel de geur ervan van lange afstand te ruiken is (in een andere
hadieth: een afstand van 70 jaren).” Deze vrouwen zullen moslim zijn, omdat de
hadieth zegt, dat “zij zullen het Paradijs niet binnengaan.” We weten reeds dat
de ongelovigen het paradijs niet binnen zullen gaan, dus dit zijn gelovige
vrouwen die zondigen. RasoelAllah SAWS beschreef hen als
gekleed maar naakt. Dit betekent dat ze kleren
dragen, maar het is alsof ze niets dragen.
[Moet ik dit punt uitleggen? We zien in de wereld van
vandaag wat voor kleren de vrouwen dragen....]
De vrouwen van tegenwoordig dragen doorzichtige kleding
en strakke kleding. Het bedekt de huid, maar je kan alles zien. Je ziet alleen
de kleur van de huid niet [en soms zie je dat ook!] Deze modeverschijnselen
komen uit de westerse wereld en er zijn moslims die die trends volgen.
Nummer 29: Auto’s
Deze hadieth kan worden uitgelegd als de auto als
transportmiddel. In een hadieth van Ahmad, zei RasoelAllah SAWS, “In de
toekomst zullen mannen van mijn Oemmah op soeroedj (zadel) zitten op dingen die
net als kamelen zijn, maar niet precies kamelen. En ze stappen uit/af deze
vervoermiddelen bij de moskeeën, maar hun vrouwen zijn gekleed, en toch naakt. Vervloek
hen, want ze zijn vervloekt.” In een andere hadieth, beschreef de Profeet SAWS
dat de vervoermiddelen “brede zitplaatsen” hebben.” RasoelAllah SAWS
beschreef auto’s, maar omdat er toen geen auto’s bestonden, gaf hij deze
beschrijving.
In de Qor’aan, verwijst Allah ST naar hen door het zeggen
van “kamelen, ezels en dingen die jullie niet kennen.” wAllahu ‘Alam, zullen er
in de toekomst nog meer transportvormen zijn die we nog niet kennen.
Nummer 30: Ware dromen van de gelovigen
RasoelAllah SAWS zei in een hadieth overgeleverd door At-Tirmidhi,
“Tegen het einde der tijden, zal de droom van een gelovige bijna nooit liegen.”
Een reden die de geleerden hier voor geven, is dat deze
Oemmah geen ambiya (profeten en boodschappers) meer zal hebben. En de ambiya
ontvangen de wahi (openbaring) Allah zal de gelovigen steunen d.m.v. dromen.
Maar men moet hier wel mee oppassen. Dromen kunnen nooit
een vorm van sharia zijn. De sharia werd geopenbaard aan de Rasoel SAWS. Het
zijn slechts goede tijdingen. Een voorbeeld van dromen die goede tijdingen
betekenen is bijvoorbeeld toen Imam Bukhari RA in een droom zag dat RasoelAllah
SAWS zijn goedkeuring gaf voor zijn werk. Ook toen ‘Oethmaan de marteldood
tegemoet ging, zag hij in een droom dat de Profeet SAWS tegen hem zei zijn
vasten met hem te verbreken. In een ander geval zag Imam Soeyoeti dat
RasoelAllah SAWS zijn werk nakeek. Het gaat hier dus alleen om de goede
tijding.
‘Oethmaan
ibn ‘Affaan vastte en hij zou diezelfde dag de marteldood sterven. RasoelAllah SAWS zei tegen hem in een droom, “Jij (‘Oethmaan]
zult je vasten bij ons verbreken.”
RasoelAllah SAWS zei dat degenen die ware dromen zien het
eerlijkst in hun woorden zijn. Ware dromen komen naar een oprecht hart. Hoe
oprechter en waarheidsgetrouwer je bent, des te oprechter je zult zijn. RasoelAllah
SAWS zei, “En de droom van de gelovige is een 1/46e deel van profeetschap.” Voordat hij de
openbaring van Djibriel ontving, droomde de Profeet SAWS ’s nachts en zag dat
de volgende dag gebeuren. Dit ging zo zes maanden achtereen door. Vervolgens
ontving RasoelAllah SAWS de openbaring gedurende 23 jaren. 6 maanden/23 jaren =
1/46.
Dromen zijn het enige deel van het profeetschap dat is
overgebleven. Er zijn geen mensen meer die een openbaring zullen ontvangen. Djibriel
zal nooit meer tot iemand neerdalen na Mohammed SAWS.
Nummer 31:Verspreiding van Qalam ﻗﻠﻡ
RasoelAllah SAWS zei, “Wanneer de Dag des Oordeels
nadert, zal de “pen” wijd verspreid zijn.” Alles wat geschreven is wordt qalam
genoemd, niet alleen de pen. Dit teken is reeds gebeurd.
De mensen hadden geen geschreven materiaal, bibliotheken,
boeken en tijdschriften in hun huizen zoals wij dat tegenwoordig hebben. Er
waren gemeenschappen die alleen de gesproken taal hadden, er bestond niet eens
een geschreven vorm. Tot op heden zijn er talen die geen geschreven vorm
hebben. Tijdens de tijd van de Profeet SAWS kon je degenen die konden schrijven
tellen. Na de islam onderwezen de moslims de gemeenschappen. Maar zelfs toen
was het niet erg gewoon dat er in elk huis een moes-haf was. De grote
islamitische steden hadden bibliotheken (Damascus, Qortoba, Basra, etc). De
geleerden en studenten van kennis waren degenen die boeken hadden.
En pas in de 15e eeuw, toen Gutenberg de
boekdrukkunst uitvond, werden deze dingen beschikbaar voor de mensen. Het
actieve drukken gebeurde in de 15e eeuw. Tegenwoordig heeft iedereen
een boekenkast. In de meeste landelijke gebieden zal je boeken en scholen vinden.
En nu met de computer, is informatie beschikbaar voor iedereen. Met een druk op
de computer, heb je toegang tot miljoenen boeken.
Dit wil niet zeggen dat overal kennis wijdverspreid is. De
meeste mensen wenden zich tot de junkmedia. Net zoals er junkfood bestaat, is
er ook junkmedia. Ware kennis kan je verkrijgen door het lezen van goede
boeken, niet via tv kijken. Helaas krijgen de grote massa’s hun informatie via
de tv, maar die geeft je geen kennis.
32: Breder worden van de maansikkel (Hilaal)
RasoelAllah SAWS zei, “Eén van de tekenen van de Dag des
Oordeels is dat de maansikkel op zal zwellen.” Dit wil niet echt zegen dat de
maansikkel letterlijk zal groeien, maar het zal wel zo lijken. De maansikkel zal groter lijken dan eerder. RasoelAllah SAWS zei, “In die mate dat wanneer het 1
nacht oud zal zijn, maar dat de mensen zullen zeggen dat het 2 nachten oud zal
lijken.”
Allahoe ‘Alam [Allah weet het het beste] waarom dit
gebeurt, maar als je naar de maan kijkt wanneer die dicht bij de horizon is,
dan lijkt die groter dan wanneer het hoog aan de hemel staat. Als je in San
Diego naar de maan kijkt, lijkt die bijna net zo groot als de zon. Wanneer het
in het midden van de hemel is, lijkt het kleiner. Dat komt niet omdat de maan
verder weg gaat. Wanneer de maan onderaan de horizon is, is daar meer stikstof,
meer kooldioxide, meer luchtverontreiniging. Door de atmosfeer van de aarde
lijkt het groter dan het is. Misschien, Allahoe ‘Alam, zal het in de toekomst
nog groter lijken.
Nummer 33: Leugens en verzinsels in de religie
RasoelAllah SAWS zei, “Als het einde der tijden nadert,
zullen er dadjaloen zijn (mensen die zich voordoen als iets wat ze niet zijn;
bedriegers dus). Ze brengen je verhalen die jij nooit eerder hebt gehoord, noch
jouw ouders. Pas op voor hen. Laat ze je niet misleiden en op een dwaalspoor
brengen.”
Dit zijn mensen die praten onder het mom van religie en
ze schrijven dingen toe aan de islam die niet van de islam zijn. Ze bedenken
dingen. Daarom worden ze dadjaloen genoemd; ze liegen en bedriegen.
De taalkundige betekenis van dadjaal is extreme leugen. Het
is belangrijk om dingen m.b.t. de religie te verifiëren. Wees niet een blindelingse volgeling. Ongeacht hoeveel kennis de sjeikh heeft, informatie over
de religie moet worden geverifieerd.
Imam Maalik zei, “Je moet een ieders woorden afwegen,
behalve die van RasoelAllah SAWS.”
Verificatie van de religie is zeer belangrijk, vooral
wanneer het gaat om verzonnen hadieth. De Qor’aan is niet verzonnen. Maar er
zijn verzonnen Hadieth. De hadieth zijn beschermd, als je de moeite neemt die
te verifiëren.
In een overlevering van Muslim, zei Ibn Mas’oed,
“Shaytaan kan zichzelf voordoen als een man, hij spreekt tegen de mensen en dan
vertellen ze het gehoorde later door.” Daarom is het heel belangrijk om na te
gaan waar we onze informatie vandaan krijgen.
Belachelijke zaken circuleren in de moslim oemmah die
geen enkele basis hebben in de religie.
Nummer 34: Shayatien komen??? (titel niet goed te verstaan)
In een hadieth van Muslim, zei ‘Abdoellah ibn ‘Amr ibn Al
‘Aas, “Er zijn een aantal duivels gevangen genomen in de oceaan. Ze zijn gevangen gezet door Soelaymaan AS. Er zal een tijd komen wanneer ze los komen, en ze voor de
mensen reciteren [en hier gebruikte RasoelAllah SAWS het woord Qor’aan, maar
het betekent hier recitatie hier, dat is de taalkundige betekenis ervan] en ze
zullen beweren dat het Qor’aan is en Heilige schriften.”
Allah zegt, “We zullen de Qor’aan openbaren en We gaan
die beschermen.” Dit is gegarandeerd door Allah (in de Qor’aan) dat Hij het zal
beschermen.
Nummer 35:Valse getuigenissen
RasoelAllah SAWS zegt in een hadieth door Imam Ahmad, “Als
de Dag des Oordeels dichtbij zal zijn, zal er vals worden getuigd en de
eerlijke getuige zal worden achtergehouden.”
De mensen zullen naar de rechtbank gaan en liegen, een
valse getuigenis afleggen. Mensen die de waarheid kennen zullen dat verbergen.
Wanneer dat gebeurt, zal dat de vernietiging van de maatschappij zijn.
Rechtvaardigheid is de constructie van de maatschappij. Hoe minder rechtspraak
er in het leven is, hoe slechter het leven zal zijn, zelfs als je geld hebt!
Omdat de islam zoveel waarde hecht aan recht (rechtvaardigheid,
rechtspraak) is het geven van valse getuigenis één van de zeven grote zonden. Toen
RasoelAllah SAWS over de zeven grote zonden sprak, leunde hij. Toen ging hij
rechtop zitten, en zei, “Valse getuigenis, valse getuigenis.” Hij bleef dit
herhalen totdat de sahabah zeiden dat ze wilden dat hij op zou houden. RasoelAllah
SAWS legde er zoveel nadruk op.
Wanneer je de waarheid kent en het achterhoudt, dan
zondig je ook.
Nummer 36: De verhouding van vrouw-man zal vermeerderen
In een hadieth van Bukhari, zei RasoelAllah SAWS, “Eén
van de tekenen van de Dag des Oordeels is dat het aantal vrouwen toe zal nemen
en het aantal mannen af zal nemen, tot er een verhouding van 50 vrouwen ten
opzichte van 1 man zal zijn. ” In zijn uitleg van de hadieth zei An-Nawawi, dat
de reden zal zijn dat tijdens tijden van rampen etc. mannen op het slagveld
zullen sterven. Daarom zal het aantal mannen
afnemen en de verhouding veranderen.
Nummer 37: Een plotselinge dood
In een hadieth van At-Tabarani, zei RasoelAllah SAWS, “Eén
van de tekenen van de Dag des Oordeels is dat een plotselinge dood regelmatig voor
zal komen.” Een plotselinge dood wil zeggen dat het geen ongelukken zijn. Er is
wel een interne reden voor deze soort dood.
Tegenwoordig sterven erg veel mensen aan hartaanvallen en
beroertes. Dat gebeurde vroeger misschien ook wel eens, maar zelden. Dit zijn
de ziektes van de moderne maatschappij, het is nu een epidemie. We leven een
erg slechte levensstijl, we zijn erg lui. We werken in kantoren en hebben een
zittende levensstijl. Vroeger waren de mensen erg actief. Ze bewogen genoeg tijdens
het verrichten van hun dagelijks werk. Nu moeten we beweging invoeren in ons
leven d.m.v. recreatie, om ons gebrek aan actief zijn te compenseren. Een van
de grootste businesses in de VS is de fitness business, door de levensstijl van
de mensen. In het verleden waren de mensen van nature sterk. Ze hadden geen
auto’s en vliegtuigen.
Nummer 38: Vijandigheid tussen de mensen
Men vroeg RasoelAllah SAWS over Het Uur. RasoelAllah SAWS
zei, “Alleen Allah weet dat, maar ik zal jullie over een aantal tekenen ervan
vertellen. Er zal fitna zijn en haradj.” De Sahabah vroegen, “Wat is haradj?”
RasoelAllah SAWS zei, “Het betekent in de taal van Abessinië “Moord”. Toen zei hij, “De mensen zullen
elkaar niet kennen.” Gedurende die tijd, zal het de wet van de jungle zijn. Mensen
zullen elkaar kennen [technisch gesproken], maar ze zullen zich zo gedragen
alsof ze elkaar niet kennen in hun manier van omgang. Er zal vijandigheid zijn
tussen de mensen. Mensen zullen anderen behandelen alsof ze niets voorstellen.
De Sahabah wisten dit, en ze gaven elkaar advies. In een
overlevering van At-Tabarani, adviseerden Moe’aadh ibn Jabal en Aboe ‘Oebaydah ‘Omar
ibn AlKhattab [toen die kalief was] in een brief en ze gaven hem advies. Waaronder
het volgende advies: “We besproken samen het einde der tijden voor deze Oemmah,
en dat de mensen in publiek broeders zullen zijn, maar privé zullen ze vijanden
zijn.” ‘Oemar reageerde daar als volgt op, “Jullie stuurden me een brief, en
waarschuwden me over een tijd wanneer de mensen in publiek als broeders zullen
zijn, maar in privé vijanden. Maar ik zeg jullie dat het hier niet gaat over
jullie of dit tijdperk en periode. Deze mensen zullen belangen en angst hebben.
Ze hebben eigenbelang onder elkaar slechts voor hun eigen voordeel in de
wereld. Niets zal in het belang van Allah ST zijn.”
Dit
is iets wat we nu veel tegenkomen. Het is zeldzaam om
mensen te zien die elkaar kennen en van elkaar houden omwille van Allah alleen.
Alles wat is gebaseerd op het belang van deze wereld zal
niet doorgaan. Wat is gebaseerd is op al akhirah zal doorgaan. De enige verenigde
richting is de richting naar het hiernamaals. In de doenja zullen de belangen
van de mensen met elkaar botsen, op de ene of andere plaats. Ze kunnen het
nooit eens zijn over alles.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten